Hlavní navigace

Vsadili na originalitu a kvalitu a dokáží nyní konkurovat módě z Asie

7. 7. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Dominik Šmuhař, podle licence: Rights Managed
Český zákazník se vrací k lokálním produktům, u kterých hledá originalitu. Zajímá se o výrobky vznikající v omezeném množství, shodují se podnikatelé v módě.

Mají nápad. Objevili mezeru na trhu a uspokojili poptávku českých zákazníků. O začátcích v podnikatelských vodách jsme si povídali se zakladateli značek, kteří se prosazují v oblasti módy pro mladé. Své postřehy nám nabídli z brněnských youngprimitive, KOIVU a v Praze usídlené Botky.

Výrobky nejprve testovali na sobě a blízkých lidech

Když jsem začínala s přípravou tohoto článku, zprvu mě nenapadlo, nakolik podobné příběhy v něm získám. Námi oslovené značky totiž nespojuje jen vztah k České republice. Všichni dotázání své výrobky nejprve testovali na sobě a svých blízkých. Teprve časem jejich myšlenka dospěla do fáze vlastní značky a tvorby pro širší okruh zájemců. Chceme, aby KOIVU vyrábělo věci, které bychom samy rády nosily, říkají zakladatelky značky zaměřující se na výrobu froté triček Eva Clarkson a Aneta Stančíková.

Podobný vývoj potvrzuje Filip Urban, majitel značky youngprimitive, která se na českém trhu objevuje už deset let: Nebyla to ani tak inspirace jako spíš přirozený vývoj mého blogu youngprimitive. Navrhnul jsem si tričko pro sebe a své známé. A lidem se to líbilo, chtěli je nosit a tak jsem přidával návrhy. A pak se připojila Jitka (pozn. manželka Filipa Urbana a spolumajitelka společnosti youngprimitive) a začali jsme navrhovat i dámské oblečení, které je dnes naší hlavní aktivitou. Protože ženy, víme?

Bára Černá, jejíž originální designy oživují obuv, ale i jiné textilní výrobky, není v naznačeném trendu výjimkou. Úplně na začátku navrhla boty s vlastním motivem jako dárek pro svého přítele. Posléze si jich začali všímat známí a přátelé. A takto se to rozrůstalo, až se mi začali ozývat cizí lidé, přibližuje vznik malovaných Botek.
Start v podnikání zaměřeném na módu z pohledu námi oslovených dnes rozhodně není okamžitou výhrou, ale spíše tvrdou prací a zaslouženou odměnou. Navíc se odvíjí od řady dalších faktorů – spolehlivých lokálních dodavatelů, kvalitních materiálů a neslevení z požadovaných standardů.

Strmá cesta k lokální tvorbě

KOIVU sice vystupuje pod finským názvem, jeho produkty se však vyznačují lokálností. Celý proces přes výrobu materiálu až po finální šití probíhá v České republice. Eva Clarkson připouští, že výběr dodavatelů vyžadoval přípravu a čas: Vyrábět froté trička nás napadlo již před rokem, ale trvalo nám nějakou dobu sebrat odvahu a najít dodavatele, se kterými bychom chtěly spolupracovat. Několik měsíců jsme zkoušely různé výrobce a střihy a ke konci loňského roku jsme již měly vyrobenou první řadu triček, se kterou jsme chtěly otestovat možnosti na trhu.

Lokálně orientovaná výroba jim navíc umožňuje kontrolovat výsledný produkt a podílet se na rozhodovacím procesu. Proto přesně vědí, co nabízí svým zákazníkům: Pro českou výrobu jsme se rozhodly na základě několika faktorů – za prvé máme Česko rády a chceme i svojí troškou přispět české ekonomice a za druhé je froté specifický materiál, u kterého bychom si neodvážily objednat role z Asie a pak pouze čekat, jak vlastně bude vypadat a jakou bude mít texturu. Ve výrobě v Brně máme možnost určit výšku smyčky a ovlivnit tak texturu materiálu.

Pro youngprimitive představuje výroba orientovaná v Česku svobodu rozhodnout, kdy představí konkrétní výrobek. Společnost v nedávné době otevřela vlastní showroom, který se nachází pod jednou střechou s dílnou, kde se věci šijí a také tiskárnou, kde vznikají návrhy potisků. Nepodléhají tak diktátu a postupům zahraničních značek, což je dle Filipa Urbana obrovskou výhodou. Naše oblečení vzniká kompletně v ČR, můžeme si proto dovolit věci došívat postupně a přicházet v průběhu celého roku s novinkami. Nejedeme model většiny fashion značek s jarní a podzimní kolekcí a ta se buďto vyprodá, nebo se rozprodá ve slevách. U nás funguje, že s představenou novinkou se ‚svezou‘ i starší věci, které máme skladem, vysvětluje Urban.

Podnikání v Česku. Svoboda nebo boj?

Podnikání u nás zajisté není jen o realizaci vlastních myšlenek a nápadů. Většinu začínajících podnikatelů odrazuje nejistota stabilního výdělku, neustále se měnící legislativa či požadavky zákonodárce. Filip Urban přiznává, že sledovat všechny změny a zároveň plnit zákonné povinnosti je občas skutečně náročné. Bez dobré účetní bychom to těžko zvládali. Je milion věcí, které si člověk musí pohlídat. Nejvíc nás asi dostala situace, když jsem ještě fungoval na živnostenský list. Vzal jsem si svou přítelkyni za manželku, přičemž tehdy pracovala jako moje zaměstnankyně. Po svatbě mi moje účetní pogratulovala ke sňatku a doporučila dát manželce okamžitě výpověď, protože živnostník nemůže zaměstnávat svou manželku! Komu jinému bych měl v podnikání víc věřit, než rodinným příslušníkům? Manželka dostala výpověď a já musel založit s. r. o., kde jsme se oba zaměstnali. A takových věcí je celá řada. Už teď se ‚těšíme‘ na Babišovu evidenci tržeb.

Zvážení výnosnosti nápadu představuje další rozhodující prvek pro rozjezd podnikání. Český trh obecně je ve srovnání se zahraničím menší, přičemž bývá přesycený zahraniční konfekcí s nesrovnatelně nízkými cenami. Kromě legislativních překážek tak musí čeští výrobci soupeřit s masovým importem oděvů z jiných států. Jejich cílová skupina se v důsledku toho zužuje. Eva Clarkson nicméně připomíná: Stále je místo pro kvalitní a dobře odvedené výrobky. Otázkou však je, zda je možné se na českém trhu uživit. V našem případě to možné není a díky našemu zaměření na froté materiál pravděpodobně ani do budoucna nebude. I z tohoto důvodu máme zájem expandovat do zahraničí. 

Návrat k originalitě

Český zákazník se jak se zdá nenavrací jen k lokálním produktům, ale hledá také originalitu. Zajímá se o výrobky vznikající v omezeném množství. Své o tom ví Barbora Černá, kterou zákazníci přiměli vedle stálých opakujících se kolekcí nejoblíbenějších motivů zavést možnost vytvořit vlastní designy na boty dle přání. Setkává se díky tomu s pozitivní odezvou: Na boty a textil mohu vytvořit prakticky jakýkoli design, takže skutečně záleží na volbě konkrétního člověka. Můj zákazník je originál. Zároveň je pro něj důležitý individuální přístup. Právě proto si nekoupí barevné boty z obchodu, ale kontaktuje mě. Má možnost se mnou probrat barevné kombinace, vzor atd. Výsledný výrobek je pak velmi osobní.

Zájem o originální české výrobce potvrzují i KOIVU: Myslíme si, že je nyní ideální doba pro značky našeho typu. Líbí se nám například projekt Local Icons, který přináší tradiční českou výrobu v moderním provedení a celkově je patrný nárůst zájmu širší veřejnosti o českou tvorbu. My chceme expandovat i na další trhy do EU a Spojených států, ale výrobu chceme udržet v České republice. Jsme vlastenky.

Jak na českého zákazníka?

Originalita a lokálnost. Existují i jiné postupy, jak získat zákazníky? Youngprimitive sází na osvědčený koncept značky, která si svých zákazníků váží, ale prvoplánově se nepodbízí za každou cenu: Strategie nějaké snad máme. Za celou dobu našeho podnikání v módním průmyslu (a už je to jářku 10 let) jsme se naučili jednu věc: neptat se, co chce zákazník. Nepodbízet se. Jít s kůží na trh, být o svých věcech přesvědčen a pak to funguje. Zjišťovat co se komu líbí a pak podle toho upravovat sortiment nefunguje. Znáte ten vtip o mrkvové zmrzlině?

Shodně to platí i o generovaném zisku. Začít podnikat pouze s vidinou bleskových výnosů, bez toho, aniž by vás podnikání bavilo, se nemusí osvědčit. Po ukončení vysoké školy jsme chtěly zkusit vyrábět něco vlastního, něco na co bychom mohly být pyšné. KOIVU ale není naším hlavním zaměstnáním, takže rozhodování nepodléhá primárně účelu zisku, přibližuje Eva Clarkson hlavní motivy pro realizaci byznysu v módě.

Zároveň je právě KOIVU příkladem modelu podnikání, které se nejprve odehrává jako vedlejší činnost vedle stálého zaměstnání a teprve po stabilizaci volně přechází v činnost hlavní. Eva v návaznosti potvrzuje, že jejich rozjezd na módní scéně se doposud daří: Jinak musím přiznat, že jsme spokojené s tím, že se nám za relativně krátkou dobu podařilo najít výrobce, se kterými je radost spolupracovat a zároveň zákazníky či odběratele, jakými jsou například freshlabels.cz.

Ani Bára Černá a její Botky si nemohou na nedostatek zakázek stěžovat. Zvýšit výrobu ovšem do budoucna prozatím neplánuje: Přiznám se, že o tom moc nepřemýšlím. Zakázek stále přibývá, přesto Botky zůstávají mým koníčkem, čemuž přizpůsobuji jejich cenu. Pokud by měly Botky přerůst do větší produkce, musela bych udělat hodně kompromisů a omezit individuální přístup k zákazníkovi. I nadále bych si přála, aby výrobky vždy procházely pod mým štětcem.

Reklamu přenechte sociálním sítím

Bez promyšleného marketingu značky se sebelepší podnikatelský záměr těžko obejde. V dnešní době sociálních sítí se udržování vztahu obchodník – zákazník usnadňuje díky nepřetržitému online přístupu k nejrůznějším platformám. Sociální sítě šetří finance vynakládané na PR a marketing, přitom však umožní naučit se mnohé nejen o značce samotné, ale i cílové skupině zákazníků.

Vhodný obsah včetně interakce s uživateli proto fungují jako cenný zdroj informací o zákaznících a jejich potřebách. V návaznosti mohou být právě tím, co vryje konkrétní výrobky do povědomí lidí a podpoří poptávku. Sociální sítě zvlášť v našem oboru jsou hodně důležité. Pokud chce mít člověk ‚love brand‘ musí o zákazníky pečovat, zjišťovat jejich potřeby, vycházet jim vstříc. Reagovat na připomínky, dodává Filip Urban.

Dále upřesňuje, nakolik se jim v praxi osvědčuje monitorování chování návštěvníků webových stránek a e-shopu: Fungujeme na všech důležitých sociálních sítích jako Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Flickr atp. Je důležité tvořit obsah pro sociální sítě. Také informování o novinkách formou sociálních sítí u nás funguje výborně. Máme zvládnutou analýzu našeho e-shopu, takže přesně víme kdo, odkud přišel, co hledal, co koupil a jestli se kdy vrátil. Investice do sociálních sítí je skvěle měřitelná a člověk nevyhazuje peníze oknem za propagaci.

skoleni_15_4

Trpělivost se vyplácí

Úspěch v podnikání přirozeně nepřichází přes noc, na čemž se shodují všichni dotázaní. Naopak je pro ně výsledkem průběžné práce, která mnohdy nekončí ani o víkendech a svátcích. Ptáte-li se, jak zaujmout a udržet zákazníky, rada se zdá být jednoduchá. Námi oslovení nabízí pouze zboží, které by sami neváhali koupit. Potvrzuje se tak myšlenka, že kvalitní podnikatelský nápad je nejčastěji ten, který samotnému podnikateli na trhu schází.

Na závěr snad jen zbývá otázka, co poradit začínajícím podnikatelům v oblasti módy? Zakladatelky KOIVU doporučují obrnit se především trpělivostí: Z naší zkušenosti zatím nevidíme žádná negativa, jen je třeba počítat s tím, že realizace docela dlouho trvá. Ale to není na škodu, protože čas pomůže utříbit myšlenky a zaměření.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).