Hlavní navigace

Jak byste se zachovali vy, kdyby vás někdo zkusil citově vydírat skrze dítě?

29. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Dokáží kočárek a smutné oči ovlivnit vaše rozhodování ve firmě? V naší nikoli. Přesto nás jeden externista zkoušel citově vydírat skrze dítě a přítelkyni.

Minulý rok se pro mě odehrával ve znamení Netspotu. Událo se toho spousta, a když pomineme ryze obchodní a manažerské věci, byl jsem „obšťastněn“ i řadou nevšedních zážitků. A právě o jeden takový se s vámi nyní podělím.

Zdání může klamat i u pracovníků

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Jak reagujete na citové vydírání vy?

Kdybych chtěl být hodně sebekritický, řekl bych, že chyba nastala již při výběrovém řízení, kdy jsme sjednali kontrakt s externím dodavatelem, který nebyl tak úplně tím, za koho se vydával. Ne, nestali jsme se terčem důmyslné, bondovské špionáže, šlo pouze o to, že tento externí zaměstnanec měl pracovní morálku podstatně níže, než jak prezentoval. Lze ale prohlédnout opravdu každého uchazeče o zaměstnání skrz na skrz? Občas se může stát, že tak trochu naletíte. Ne vždy jsou totiž signály toho, že uchazeč pro vás není ten pravý, tak snadno rozpoznatelné, jako kuriozity, o nichž jsme psali v jednom ze starších článků.

Sečteno a podtrženo, člověk se jevil docela v pohodě, nepřišel ani na pohovor s maminkou, jak se mi stalo u někoho jiného (a co ve mně zanechalo podivný „wtf“ pocit), tudíž dostal zelenou. Ovšem když hovořím o zelené, stále mám na mysli spolupráci v takové míře, aby nebyla ohrožena bezpečnost firmy. Vřele doporučuji novým zaměstnancům nejprve dávat zkušební úkoly, uzavírat dílčí smlouvy na dohodu o provedení práce a celkově přemísťovat na ně odpovědnost a pravomoci pozvolna s tím, jak se prohlubuje vzájemná důvěra.

Čtěte také: 4 zaručené tipy, jak dokonale zapojit nového člena týmu ve vaší firmě

Externista přestal plnit úkoly a tak jsme odmítli zaplatit

První úkoly byly splněny, následovaly další a jak to tak bohužel někdy chodí, s těmi už nás dodavatel nechal na holičkách. Nastala tedy situace, kterou určitě každý podnikatel s podřízeným personálem důvěrně zná – odmítli jsme (podotýkám, že zcela v souladu s dohodou, která byla z jeho strany porušena) vyplatit dohodnutou odměnu. Pán dostal pouze poměrnou a více než férovou část za to, co odpracoval. Ze strany dnes již bývalého externího dodavatele tedy následovalo období uražené nekomunikace, přičemž práci musel dokončit někdo jiný, poté perioda rozhořčení, vzteku, dokonce i výhrůžek, až nám jednoho dne na dveře kanceláře zaklepala slečna s dítětem…

Co je Netspot

Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.

Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.

Přítelkyně s dítětem za externistu problém nevyřešila

Po rozpačitém úvodu vyšlo najevo, že náš „oblíbený pracant“ místo rozumné osobní komunikace zvolil řešení v podobě vyslání své přítelkyně i s malým dítětem. Ta měla za úkol obměkčit naše domněle ledová, bezcitná srdce a dostat z nás to, co údajně dlužíme za práci, která nebyla odvedena. Slečna měla samozřejmě jen kusé informace, proto slušné chování opustila velice rychle, dělala z nás zloděje a při tom všem na nás mimčo v kočárku házelo smutná očka. Člověk si pak pokládá otázku, mám vůbec zapotřebí tohle poslouchat? Obzvláště když předmětem diskuse byla „nepatrná“ částka 2600 Kč. Ovšem vydírat, a už vůbec ne citově, se nenecháme.

Vše musela řešit i policie

K velkému překvapení všech přítomných ve firmě slečna po neúspěšném vyjednávání odbrzdila svůj kočárek na raketový pohon a dala se na odchod (nebo přesněji újezd) i s naší zapůjčenou firemní elektronikou, kterou přišla původně místo svého přítele vrátit. V němém úžasu jsme koukali, kam až může člověk klesnout. Úžas však rychle přešel v komický údiv a tichý smích, když slečna narazila na zamčené dveře našich kanceláří a nedostala se ven. Další krok? Zavolala na Policii ČR (PČR), že ji omezujeme na osobní svobodě.

Inu, pomyslný balón jsme odkopli zpět na její stranu hřiště tím, že jsme PČR oznámili pokus o krádež. Technicky totiž slečna zapůjčené věci již vrátila, protože pracovní dohoda s jejím přítelem skončila a to se značným neúspěchem, podotýkám. Opětovné vzetí našeho vybavení by se tedy z našeho pohledu mohlo jevit jako krádež. Věci, které přechovávala v kočárku jako rukojmí, měly hodnotu přes 20 000 Kč a to se nám vůbec nelíbilo. Oprávnění ke krátkodobému omezení osobní svobody bylo tedy na naší straně.

Netuším, jestli se příslušníci policie bavili stejně jako my, ale slečna jim po příjezdu začala vyprávět pohádky o tom, že věci v kočárku jsou a vždy byly její. K její smůle na všech krabicích byla loga naší firmy a všechny věci přesně odpovídaly našemu popisu vzhledu, funkcí i ceny. Další perličkou bylo, že náš „pracant roku“, který kvůli své nepředstavitelné vytíženosti musel za sebe poslat přítelkyni s kočárkem, se dokázal na místo dostavit během pár okamžiků, jen co se dozvěděl, že se do všeho zapojila i policie. Jeden by čekal, že se toto duo poučí, ale nikoli. Policie dala samozřejmě za pravdu nám, věci z kočárku byly vráceny a ohledně peněz za neodvedenou práci jsem také nevyměknul.

Čtěte také: Trocha inspirace ještě nikoho nezabila, plagiátorství se trestá maximálně na VŠ

Prověřte pracovníky dříve, než s nimi začnete spolupracovat

Často počítám, kolik prostředků stojí firmu, když se zaměstnanci (včetně mě) věnují jiným, neproduktivním věcem, když musíme řešit problémy nesouvisející s podnikáním a třeba i jen trvat na tom, na co máme právo od samého počátku. Logicky by se nám více vyplatilo bývalému dodavateli požadovanou částku zaplatit, jenže jeho styl vydírání skrze dítě – toto „moderní žebrání“, se mi opravdu příčí a z principu neustoupím ani o krok.

Brand24

Jelikož dotčené, až lehce výhrůžné zprávy ani po zmíněném incidentu neustaly, zkusil jsem trochu hrábnout do minulosti a poptat se našich klientů, jak byli s prací našeho človíčka spokojeni. Na povrch vyplulo, že si mnohdy nevěděl rady, odvolával se na to, že není znalec určitého oboru (síťař), byť se o pozici v tomto oboru (síťový technik) u nás ucházel. Nakonec doufal, že to zůstane jen mezi ním a klientem a vedení firmy se to nikdy nedozví.

Důvěřuj, ale prověřuj, to jediné mohu v této situaci doporučit všem podnikatelům a personalistům. Klientům později těžko vysvětlíte, že vaše firma je špička a že „tam to a ono byla vina jen jednoho individua“. Zákazníci vás vnímají jako celek, a proto je třeba dát si pozor na to, koho k sobě berete.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).