Hlavní navigace

Radíme vám s e-shopem: Co je třeba k založení a jak na prodej bannerů

17. 7. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 329515
V rámci odborných poraden nabízíme začínajícím podnikatelům rady i v oblasti e-shopů. Přečtěte si výběr dotazů a odpovědí, které zpracoval profesionál.

Co je třeba k založení e-shopu?

Jak bych měl postupovat při založení e-shopu. Co vše k tomu potřebuji? Chci si ho vybudovat tzv. na zelené louce. Nemám žádné zkušenosti, s PC umím pracovat uživatelsky, chci si jen přivydělat, živnostenský list mám na živnostenském úřadu, protože jsem pozastavil podnikání.

Prvním krokem je určitě obnova živnostenského listu.

Než se rozhodnete podnikat na internetu, musíte si udělat vstupní analýzu, která by měla obsahovat:

  • Výběr komodity – co budete prodávat.
  • Tvorba ceny – budete nakupovat od výrobce nebo přes prostředníky.
  • Propagační a prodejní kanály – jaké možnosti propagace můžete využít.
  • Zhodnocení konkurence – pokud je velká konkurence, budete muset vynaložit větší úsilí, a tím i víc peněz.
  • Zhodnotit rizika, která s provozováním e-shopu souvisejí – máte dostatečný kapitál? Znáte základní zákony, které e-shopy musí respektovat, nebo víte, kde je naleznete?
  • Návrh e-shopu – levnější je si e-shop prve namalovat „tužkou“ než několikrát měnit grafiku a platit grafické práce. Proto je vhodné vytvořit wireframy s rozložením stránky, navrhnout v nich strukturu kategorií a detailu produktů, nákupní cyklus atd. Následně to nechat otestovat dalším člověkem, jestli je e-shop dostatečně srozumitelný a zákazník je schopný jednoduše vybrat zboží a odeslat objednávku.
  • Volba e-shop platformy – pronájem nebo koupě systému, případně využití opensource řešení.
  • Volba účetního systému.
  • Nákup vhodné domény a výběr hostingu.
  • Implementace kódu – platební metody, propojení s účetnictvím, automatické exporty feedů do porovnávačů zboží atd.
  • Návštěvnost – SEO, zpětné odkazy, PPC kampaně, porovnavače zboží, sociální sítě.

Toto jsou základní kroky, které si musíte uvědomit, když chcete tvořit a provozovat e-shop. Vždy záleží na vašich očekáváních a možnostech, které máte.

Prodej bannerů

Chci prodávat reklamní bannery na svých internetových stránkách, ale chci i nabídnout kupcům zpětný odkup banneru, a to za dvojnásobek prodejní ceny.

Potřebuji vědět: 

1. Neporušuji zákon, když prodávám něco člověku, od kterého tu stejnou věc (reklamní banner) odkoupím za vyšší cenu, než za jakou jsem mu ji prodal? 

2. Od zájemce o reklamní banner budu vyžadovat uvedení fakturačních údajů přes své stránky, například jako v e-shopu, abych mu mohl poslat fakturu přes mail. Potřebuji nějaké oprávnění pro shromažďování osobních údajů nebo něco podobného? Kde se to popřípadě vyřizuje? 

3. Je nějaký zákonem stanovený limit, nebo omezení, kvůli kterému musím reklamní banner prodávat do určité finanční výše nebo je čistě na mně, jakou si zvolím prodejní cenu banneru? 

4. Musí být osoba, od které nazpět odkupuji svůj banner podnikatel? Jaká pravidla pro takovou osobu platí, musí danit peníze za prodej banneru? Nebo od jaké výše?

1. Nerozumím důvodu nabízet zpětný odkup za dvojnásobnou cenu, ale určitě k tomu máte důvod. Nevidím v tom nic špatného, pokud to budete schopni vysvětlit FÚ, když se na to zeptají, tak v tom problém nevidím.

2. Prodávající je povinen zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů, garantovat, že poskytnuté osobní údaje jsou důvěrné a jsou použity pouze k uskutečnění plnění smlouvy s kupujícím. Dále je nutné upozornit na fakt, že tyto údaje nebudou poskytnuty žádným třetím osobám. Samozřejmě se prodávající tímto prohlášením musí řídit a dodržovat je v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb.

Zároveň je prodávající povinen před zahájením činnosti (spuštění e-shopu) ohlásit tuto skutečnost na Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ohlašovací povinnost lze jednoduše splnit prostřednictvím elektronického formuláře, který naleznete na oficiálních stránkách úřadu. Zde je i podrobně popsáno, jak oznámení o zpracování osobních údajů podat. Registrace je v souladu s §16 příslušného zákona povinná pro každého, kdo shromažďuje a zpracovává osobní údaje. Úřad si nárokuje 30 dnů na vyřízení. Pokud v této lhůtě neobdržíte žádné vyrozumění, můžete věc považovat za vyřízenou. Z tohoto důvodu doporučujeme zaregistrovat se v dostatečném časovém předstihu.

Veškeré informace naleznete v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a také na stránkách úřadu.

3. Je to zcela na vás a na vašem obchodním modelu.

4. Pokud by vám ten banner prodal pouze jednou a už nikdy nic jiného neprodal, tak by podnikatelem být nemusel, pokud by vám ho prodal 2×, tak se už jedná o opakovanou činnost a podnikatelem být musí a i zde vzniká problém, že tato činnost se dá kvalifikovat jako podnikatelská (i když prodá jenom 1×), takže by IČ měl mít. 

Import oblečení z Ruska (e-shop)

Chtěl bych se zeptat, jestli byste mi mohli poradit ohledně dovozu oblečení z velkoskladů z Ruska. Buď bych si pro to občas sám doletěl (50–100 ks triček přivezl sám v kufru v závislosti na hmotnost zavazadla), nebo bych si nechal posílat balíky s 100–300 ks oblečení. Zde bych to oblečení krátce skladoval a přes e-shop prodal a následně rozeslal zákazníkům. Chci se tedy zeptat, co vše je potřeba zařídit během převozu/posílání tak i prodeje v ČR.

Co budete potřebovat.

  1. Živnostenský list
  2. Registraci k DPH
  3. EORI číslo pro komunikaci s celní správou - 
  4. Společnost, která vám bude vyplňovat JSD
  5. Dopravce
  6. Musíte zjistit, jestli nepotřebujete osvědčení o původu nebo prohlášení vývozce a hlavně její příloha I

Objednáte zboží od dodavatele, předpokládám, že budete muset platit předem. Dodavatel odešle zboží prostřednictvím většího dopravce (může být dražší, ale osobně si myslím, že kvalitnější – vždy jsem nechal dovážet zboží přes DHL – výhody – sledování podle tracking number, rychlost a hlavně ochota). Zboží s největší pravděpodobností skončí buď v Praze, anebo v Brně. Pracovníci dopravce vás budou kontaktovat a zde jsou 2 možnosti.

Brand24

1. JSD a proclení za vás zařídí rovnou dopravce. Budou k tomu potřebovat kopii ŽL, registraci k DPH a EORI číslo, fakturu a doklad o platbě.
Vyřídí za vás všechny nutné procedury a na základě výměru od celní správy doplatíte clo (pokud nejste plátce DPH, tak i 20% DPH).

2. Necháte si balík rovnou dovézt (může se stát, že ho celníci nezastaví a rovnou zboží propustí), takže všechny tyto kroky budete muset udělat sám, a to na nejbližší celnici s tím, že i JSD si budete muset nechat vystavit. (U celnice většinou sídlí firmy, které vám JSD vystaví za poplatek)

Chcete také poradit? Vyzkoušejte odbornou poradnu na e-shop

Odpovědi zpracoval odborný poradce serveru Podnikatel.cz Tomáš Bzirský, manažer společnosti 999.cz. Nový dotaz na poradce

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).