Hlavní navigace

Omezení dopravy v centru měst dopadá na podnikatele

17. 3. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: isifa/Lidové noviny/ONDREJ NEMEC
Nejen v Praze se uvažuje o zklidnění a vyčištění centra. Do historické části metropole by už neměla vjíždět auta nesplňující ekologické limity. Co na to firmy?

V České republice se stále častěji mluví o nutnosti zavedení ekologických zón ve městech. Ochrana životního prostředí je určitě důležitá, stejně jako zklidnění provozu v centrech velkých měst. Může to ale dopadnout na podnikání. A podle zkušeností ze zahraničí nejsou zóny bez aut vůbec výhodným řešením ani po stránce ekologie. Dokazují to zkušenosti nejbližších sousedů.

Jelikož v České republice zatím není s emisními zónami praktická zkušenost, Ústední automotoklub konzultoval jejich dopady s německým ADAC a rakouským ÖAMTC. Mario Rohracher z německého autoklubu považuje variantu ekologických zón (Umwelt zone) v Německu za neefektivní a drahé řešení v podobě ochrany životního prostředí a obyvatel. Podobný postoj zastává i značná část řidičů z Německa. ADAC testoval ekologické zóny v Berlíně a dalších městech a výsledek účinnosti těchto zón v praxi je podle odborníků neprokazatelný. 

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/Lidové noviny/ONDREJ NEMEC

Omezení vjezdu aut do center měst z ekologických důvodů je podle Němců a Rakušanů sporné. A dopadá na podnikatele. 

Důkazem pro tyto kritická tvrzení je dlouhodobá studie Německého systému ekologických známek pro vjezdy do Umwelt zone. V tomto státě totiž existuje okolo 40 měst, které mají různá omezení pro vjezd neekologických aut do jejich centra. Bohužel v nich podle studie nedošlo ke zkvalitnění ovzduší. Navíc Rohracher dodává, že daleko více znečišťuje ovzduší samotný vjezd aut do centra města, pohyb vozidel taxislužby, zásobování a spedičních firem. Podle něj, ale i části veřejnosti by mělo být historické centrum města zcela uzavřeno pro veškerou dopravu mimo vjezdu pro místní obyvatele a vozidel zásobování bez užití ekologických vozidel.

Jak tedy efektivněji bojovat pro lepší život v centru města? Ve studii je poukázáno na pár zásadních a lepších variant, místo dosavadních ekologických plaket. Prvním návrhem je omezení vjezdu do centra města a tím pádem větší počet P+R parkovišť na okrajích centra s výraznou slevou na dopravu v MHD. Dále přesměrování drtivé většiny lidí cestující v centru města do MHD, lepší využití telematických systémů pro korigování dopravy, přidání ekologických vozidel s nulovými emisemi do jízdních pruhů pro autobusy, dotace pro nákup vozidel na alternativní pohon a nutnost transformovat vozidla MHD, taxi služeb a zásobování na vozy s alternativním pohonem. Bez vozu s alternativním pohonem, by pak do centra města, mohl vjíždět jen obyvatel s trvalým pobytem v dané lokalitě.

Pokud tedy přihlédneme k faktu, že se tyto zóny zavedou například pro hlavní město, bude tam akutní nedostatek parkovacích míst na okrajích této zóny, právě pro vozidla nesplňující limity pro vjezd. Další otázkou bude nastavení pravidel pro vjezd rezidentů a dopravní obsluhy do těchto zón, říká Petr Vomáčka, mluvčí Ústředního automotoklubu.

Na druhou stranu mohou ulice a městské prostory nezatížené dopravou místním podnikatelům přinést i užitek. Stačí to jen správně podchytit. Příkladem všem může být americký New York. Přečtěte si o tom více v článku: Městská cyklistika významně podporuje obchody. Profitují z ní v New Yorku.

skoleni_15_4

Omezení dopravy v centru měst také výrazně dopadá na podnikatele. A nemusí hned jít o zákaz vjezdu. Stačí nastavit ceny parkovného tak, aby řidiče dokázaly spolehlivě odradit. Důkazem toho může být město Cheb. Lidé se kvůli cenám parkování začali vyhýbat náměstí Krále Jiřího z Poděbrad. A to začali pociťovat majitelé obchodů i restaurací. Zákazníci začali směřovat do těch provozoven, kde se dalo snadněji a laciněji zaparkovat v jejich blízkosti. Problém narostl do takových rozměrů, že radnice musela zasáhnout. 

Od května budou moci nejen obyvatelé města na náměstí nechat své auto hodinu a půl zdarma. Chebská radnice chce tímto způsobem bojovat proti odlivu podnikatelů z města a přilákat do něj nové. S výhledem do budoucna Cheb počítá i s tím, že by podobné zvýhodnění mohlo platit na Kasárním náměstí. To bude záležet na tom, jestli bude po 1. květnu náměstí velmi přeplněné, či nikoliv. Pokud by se tak stalo, zvýhodněné parkování by se mohlo objevit i na Kasárním náměstí, kde bývá mnohdy místo, prohlašuje starosta Pavel Vanoušek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).