Hlavní navigace

Na začátku školního roku nevyděláváme jako dřív, říkají podnikatelé

6. 9. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Návrat do školy není pro podnikatele takový zlatý důl jako v předchozích letech. Šetří rodiny i stát, i přesto se trh zatím nehroutí.

Svaz českých knihkupců a nakladatelů před prázdninami varoval, že výrobní odvětví, které se zabývá vývojem a výrobou učebnic a výukových materiálů, v Česku kolabuje. Důvodem je razantní krácení financí pro školy ze strany ministerstva školství na ostatní neinvestiční náklady, z nichž učebnice a výukové materiály školy financují. Celkový objem těchto financí klesl podle Svazu od roku 2007 z 1,6 miliardy korun na 400 milionů korun v letošním roce. Od roku 2008 byl v učebnicových nakladatelstvích postupně utlumován vývoj nových učebnic a v současnosti je zastaven zcela. Z prudce klesajících příjmů z prodeje ho již nelze financovat. V letošním roce vyjde již minimum novinek a prodej se realizuje z již vyrobených zásob, tvrdí knihkupci a nakladatelé a emocionálně dodávají, že české učebnice hledí smrti do tváře.

Situace není růžová

Je situace opravdu tak dramatická? Nebo se firmy spíše potýkají s tím, že se snaží šetřit domácnosti? Zkušenosti nakladatelů se různí. Jelikož se zabýváme vydáváním středoškolských učebnic trend konečných spotřebitelů – studentů k úsporám sledujeme již mnoho let. Studenti se snaží získat učebnice místo koupí například kopírováním, nelegálním šířením internetových kopií, učitelé diktováním z jedné učebnice pro celou třídu apod. O všech těchto praktikách víme, ale těžko se dokazují a ještě hůře postihují, uvádí pro server Podnikatel.cz Olga Hebáková z nakladatelství INFORMATORIUM.

Čtěte také: Nakladatelé si stěžují na internetové piráty. Spasí je elektronické knihy?

Krácení financí školám se tohoto nakladatelství tolik nedotýká, protože odborné středoškolské učebnice si studenti hradí sami. Více nás zasahuje tendence šetření v domácnostech. Čelit těmto trendům, zrovna tak jako čelit úbytku studentů v důsledku demografického vývoje, je pro nás téměř nemožné, dodává. Pokles obratu, který firma v posledních letech sleduje, je podle ní markantní a takřka likvidační – v roce 2009 poklesl oproti roku 2008 o 11 procent, pak o 14 a v roce 2011 oproti roku 2010 o dalších 14 procent.

Trendy, které obor čekají v následujících letech, sice Hebáková nechce předvídat, nicméně v době, kdy se tok financí do školství omezuje, nepovažuje vyhlídku pro vydávání učebnic za zrovna růžovou.

Drama se nekoná

Také Marie NovotnáPedagogického nakladatelství SPN potvrzuje pokles, ovšem až tak katastroficky situaci rozhodně nevidí. Počet prodaných učebnic v letošním roce poprvé poklesl, avšak nejedná se o dramatickou záležitost, která by dokládala „hroucení trhu“, říká pro server Podnikatel.cz. Školy přitom tvoří 90 procent obratu nakladatelství. Je to otázka pohledu a také kvality. Není-li učebnice kvalitní, nevyhovuje-li potřebám škol, nedonutí je nikdo, aby ji koupily, domnívá se. Obchodnímu neúspěchu se totiž podle ní dá čelit jedině kvalitní, standardní učebnicí, která má ve škole tradici. Módní výkřiky, často podporované z různých důvodů řídícími orgány, mají většinou stejnou trvanlivost jako cokoli módního, dodává s tím, že také příklon k interaktivním pomůckám je většinou vytvořený jen uměle, protože školy je nutně nepotřebují.

Technické novinky se zatím na trhu s učebnicemi nijak zásadně neprojevují, říká dále Marie Novotná. Maximálně se podle ní v budoucnu usadí na stejné úrovni jako v zahraničí. Protože v tomto státě blbost nebolí, budou problémy pokračovat dále, zřejmě se ještě prohloubí, konstatuje ale závěrem.

Čtěte také: V Česku působí web, který nabízí učebnice zdarma ke stažení. Mnozí o něm nevědí

Z kamenných obchodů na net

Avšak zpět mimo školy ke konečným spotřebitelům. Dívají se nejen po ceně, ale také postupně mění své nákupní zvyklosti. Čím dál častěji tak míří za nákupem na internet. Podle dat internetového srovnávače Heureka.cz registrují e-shopy růst poptávky po sešitech, penálech a školních batozích, přičemž u sešitů poptávka oproti loňsku vzrostla dokonce téměř o 50 procent.

Čtěte také: Školní pomůcky nakoupíte na internetu levněji než v kamenných obchodech

Od ceny k designu

Zkušenosti podnikatelů, kterých se návrat do školy a nákup všemožných pomůcek z hlediska bysnysu dotýkají, se hodně liší podle toho, jak ke svému podnikání myšlenkově přistupují. A tak ne v každém případě rozhoduje u spotřebitelů cena, rozhodující je třeba i design. Začínám věřit, že doba, kdy byla při rozhodování o nákupu hlavním faktorem cena, zatímco ostatní parametry byly odsunuty stranou, je pryč. Naši zákazníci oceňují náš design, přístup i filosofii, tvrdí pro server Podnikatel.cz Denisa Havrdová z originálního papírnictví Papelote, které klade důraz na kvalitní materiály, precizní zpracování a vyrábí v Česku, nikoliv v Číně.

Brand24

Ačkoliv si podle Denisy Havrdová velká část zákazníků papírnictví stále neumí představit život bez papíru, věnuje se firma i těm, kdo přecházejí na iPady, netbooky nebo chytré telefony. Vzhledem k tomu, že součástí našeho sortimentu jsou mimo jiné i obaly na elektroniku, tak tuto proměnu vnímáme i z pozitivního hlediska, uzavírá Havrdová. Že by elektronika vytlačila klasiku – tedy sešity, penály nebo papírové učebnice – tedy v Česku zřejmě v dohledné době nehrozí.

Čtěte také: I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).