Hlavní navigace

Kvalitní produktová fotografie umí prodat. Naučte se ji udělat

5. 11. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Produktová fotografie není umění, ale mocný prodejní nástroj. Investujte do ní. V nejhorším stačí váš čas a píle. Ideálně ale zaplaťte profesionála.

Jíme, ale i nakupujeme očima. Proto je důležité prezentovat zboží v internetovém obchodu kvalitními produktovými fotografiemi. Ty pomáhají v odlišení se od konkurence, zvyšují důvěryhodnost e-shopu a hlavně pak informovanost zákazníků. Protože se ale v oboru produktové fotografie objevují velké chyby, vznikl tento malý tutorial. Jeho první díl s názvem Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit zisk končil tím, že každá fotografie potřebuje alespoň minimální zásah a úpravu v počítači. I s tím si šikovný člověk dokáže poradit v domácích podmínkách.

Soustřeďte se na detaily

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Produktová fotografie není umění, ale mocný prodejní nástroj.

Než začnete přemýšlet o finálních úpravách, připomeňte si znovu základní pravidlo: Čím lepší jsou zdrojové fotografie, tím méně úprav bude třeba. A přirozený výsledný dojem bude vždy vypadat lépe. Při focení proto nezapomínejte nechat kolem objektu dostatek volného místa a netlačte předměty ke krajům snímku, abyste mohli například srovnat jeho náklon. Velice důležitý je také úhel záběru. Vzhledem k tomu, že je produktová fotografie v podstatě popisnou disciplínou, budete volit spíše celkové záběry s dostatečným odstupem a větší hloubkou ostrosti, aby byl předmět celý proostřený. Pokud je na výrobku nějaký zajímavý prvek, nebojte se udělat větší detail. Ten totiž fotografii také prodává. Například detail ostří nože nebo části hodinek bude zajímavý sám o sobě, radí Jan Vojtek ze společnosti PhotoRobot s tím, že u takových snímků je třeba pracovat s malou hloubkou ostrosti.

Fotografie by měla mít hloubku a přenášet na diváka dojem prostoru. Je zřejmé, že u produktů je primárním úkolem udělat popisný snímek, nicméně i ten může být zajímavý. Dejte si záležet na tom, aby minimálně úvodní fotografie výrobku měla emoční náboj a vzbudila v člověku zájem o daný produkt. U dalších záběrů, například u detailů konektorů elektroniky stačí čistě popisné, avšak stále technicky kvalitní snímky, říká Filip Staš, zakladatel ateliéru FotoStaš. Snažte se vyhnout fotografování pouze zepředu a zboku, využívejte i perspektivy. V ideálním případě používejte takzvaný tříčtvrteční pohled, kdy stojíte přibližně v úhlu 45 stupňů vůči fotografovanému předmětu. Dobře funguje také mírný nadhled, s jehož pomocí ukážete na fotografii ještě více. Podhled naopak zdůrazní velikost. Nepoužívejte příliš krátká ohniska objektivu, protože mírně zkreslují vnímání prostoru. Volte raději ohniska delší až portrétní, u kterých je jistota minimálního zkreslení a přirozeného podání perspektivy, doplňuje Jan Vojtek.

Dále čtěte: Jak založit a provozovat e-shop

Postprodukce je nutností

Ať se vám to líbí, nebo ne, v době digitální fotografie se zejména kvalitní produktové obrázky bez dodatečných úprav neobejdou. To platí pro profesionály i amatéry. Upravené fotografie e-shopu dodávají větší důvěryhodnost. Osobně si neobjednávám věci z internetových obchodů, jejichž fotografie neprošly žádným postprocesem a nedal si na nich nikdo záležet. Říká mi to, že majiteli nestálo za to, se tím zabývat. Každý e-shop přeci stojí na produktové fotografii, díky níž si v elektronickém obchodě vyberete přesně ten produkt, který chcete. Když se někdo nezabývá základem, tak jak pak mohou vypadat ostatní služby takového e-shopu, přemýšlí nad nutností postprodukce Jan Arazim z Atin Studia.

Přestože automatika fotoaparátu pracuje obvykle spolehlivě, v základu je určitě nutné provést vyvážení bílé, jasu a kontrastu, barevnosti a provést ořez. Z volně dostupných programů se používá Picasa, GimpZoner. Ale pozor, nezkušený člověk to často v zápalu přežene a výsledkem jsou pak přeostřené fotky s přehnaným kontrastem. Méně je v tomto oboru skoro vždycky více, upozorňuje Slávek Sekanina ze společnosti BROSTUDIO. Zmíněný Gimp se v mnoha ohledech podobá známému Adobe Photoshopu. Stejně tak program LightZone kopíruje zavedený Adobe Lightroom. V domácích podmínkách vám jistě udělají dobrou službu. Vždy ale půjde jen o kopie známých programů a v mnoha ohledech se jim nevyrovnají. Při pořizování produktové fotografie také zapomeňte na Instagram. Obrázky upravené Instagramem, VSCO Camem nebo Snapseedem je možné využít pro online kampaně na sociálních sítích, ale pro produktovou fotografii jsou zcela nevhodné. 

Mohlo by vás zajímat: 4 skvělé nástroje pro správu firemních sociálních sítí

Brand24

Psali jsme: 3 novinky ze sociálních sítí, které by vám neměly uniknout

Chcete dobře prodat? Obraťte se na profesionála

Dobře zvládnout produktovou fotografii není jednoduchý úkol a už vůbec to není úkol časově nenáročný. Nejen proto je vhodné si při větším množství produktů celý proces standardizovat, aby byl co nejefektivnější. Každý podnikatel se musí sám rozhodnout, zda stráví desítky nebo stovky hodin svého času studiem fotografie nebo zda se obrátí na profesionální studio, které se focením produktů zabývá denně. Kvalitní produktová fotografie je investice, která se vždy vrátí. Ať už v podobě spokojených zákazníků, lepší konkurenceschopnosti nebo přímo zvýšením prodejů. Když produkt nafotí profesionál, eliminují se některé chyby. Například v lesklých produktech nechtěné odlesky. Fotograf produkt pomocí světel mnohem lépe nasvítí a konečná fotografii tak dodá lepší dojem. Produkt nafotí z více úhlů a se správnými detaily. Fotka bude mít lepší kresbu, hloubku ostrosti a velikost správnou pro weby i větší monitory, říká fotograf na volné noze Martin Večeřa. Stačí si uvědomit, že produktová fotografie není umění, ale nástroj. A v e-commerce dokonce velmi mocný nástroj.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).