Hlavní navigace

Kolik se spotřebuje toaleťáku ve firmě? A šetří zaměstnavatelé na jeho kvalitě?

28. 2. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Až když místo na něj sáhneme do prázdna, uvědomíme si, jak moc je pro nás důležitý. Šetří zaměstnavatelé na toaletním papíru?

Zní to možná jako úvod romantického příběhu, ale řeč je o toaletním papíru, papírovém ručníku nebo mýdle. O těch, které zaměstnavatelé nakupují pro své zaměstnance. Dozvíte se, jestli spíš preferují nákup 3 vrstev, recyklované Jumbo zamčené v boxu nebo denní tisk. Zdali ještě frčí tuhá mýdla. Jak se dá na hygienických potřebách ušetřit i jakou mají spotřebu toaletních papírů na hlavní centrále T-Mobilu, v Roztylech.

Jak to začalo

Ve středověku si s hygienou hlavu moc nelámali. Voda a mýdlo bylo považováno za škodlivé pro lidský organismus, takže mydlinky byly používány výlučně při praní oděvů. Na evropský trh pronikla mýdla lepší kvality až ve 14. století.

První továrně vyrobený toaletní papír se začal prodávat v USA dokonce až v roce 1857. Do té doby si lidé vystačili se slámou, kameny, pískem, na Havaji se skořápkami kokosových ořechů a méně bohatí Evropané dokonce jen s vlastní rukou omývanou v řece.

Dneska naprosto nepředstavitelná situace. Zaměstnavatelé by sice dost ušetřili, když by místo palety hygienických potřeb nakoupili fůru písku, ale píšeme historii 21. století a podle toho to s hygienou na pracovištích taky vypadá. Čtěte také: Zaostřeno na montérky. Věděli jste, že se prodávají i zateplené?

Nejvíc se prodávají dvouvrstvé

První dobrou zprávou je, že zaměstnavatelé nám, ani v době ekonomické recese, na sociálních zařízeních neutahují opasky. Přestože doplňování hygienických potřeb není žádným zákonem striktně nařizováno (zaměstnavatelé si ho upravují vlastními vnitřními směrnicemi) nejlevnější z nejdrsnějších na WC najdete málokde.

Z toaletních papírů JUMBO se nejlépe prodávají dvouvrstvé o průměru 230 mm. Platí, že jednovrstvé toaletní papíry již prakticky nikdo nekupuje, v naprosté většině jsou to kvalitnější výrobky, třeba i třívrstvé, na značce až tak nezáleží, prozrazuje ze zákulisí papirservis.cz pan Slatinský. Čtěte také: Co podnikatele čeká v roce 2012? Víme, jak se připravit na případné problémy

Tuto skutečnost dokazuje i interní zápis ze společnosti Skanska, který nám zaslala její mluvčí Lucie Nováková.

Spotřeba toaletní papíru ve Skanska
Spotřeba za 11 měsíců Počet kusů
Jumbo 48
1vrst. 210
2vrst. 1229
3vrst. 432
Celkem 1919

Na odbyt jdou i tuhá mýdla

Co se mýdel týče, už to tak slavné není. Přestože se dají sehnat taková, která obsahují nanostříbro, jenž zničí 650 druhů bakterií, zaměstnavatelé v tomto ohledu hledí hlavně na cenovky. Velkosklady českých prodejců totiž nejčastěji opouští 5litrové kanystry zelené emulze. Zaměs­tnavatelé nakupují  mýdla převážně tekutá, a to vždy v té nejlevnější variantě, říká Ivana Hotová ze společnosti Ro­ll pap.

Navzdory tomu, že mají svou zlatou éru už dávno za sebou, stále si tuhá mýdla najdou své velkoodběratele. Kupříkladu jen společnost Skanska během uplynulých 11 měsíců nakoupila tuhých mýdel 2869 ks. Čtěte také: Podnikatelé, uspořte díky srovnání cen elektřiny až 20 tisíc korun

Co všechno se dá koupit?

Toaletní papír je dostupný v mnoha šířích, typech, barevných variantách, vzorech i strukturách. Může být bělený, recyklovaný, celulózový. Seženete vatovaný nebo vlnkovaný, navoněný i napuštěný léčivy. Stačí ukázat prstem. Záleží však na tom, chcete-li jen ušetřit nebo dbáte i na ekologii. Jestli chcete dopřát svým zaměstnancům víc než smrkovou větvičku a také, jaké množství toalet je třeba zásobit.

  • Celulózový papír – vyrábí se z odpadního materiálu při zpracování dřeva (štěpky).
  • Recyklovaný papír – vyrábí se z druhotného vlákna ze sběrového papíru.

Ekologie i na toaletách

Pakliže vás ekologické smýšlení neopouští ani za dveřmi s panenkou či panáčkem, vězte, že se při výrobě recyklovaného papíru spotřebuje o 64 % méně energie a o 50 % méně vody než při výrobě papíru ze štěpek. Zcela proti zdravému rozumu je pak celulózový toaletní papír levnější. Celu­lózové toaletní papíry se na našich tržbách podílejí 30 %, jejich prodej ovšem každý  rok stoupá na úkor recyklovaných výrobků. Hlavně díky své ceně, říká Ivana Hotová z Rollpapu.

Ovšem mezi papírovými ručníky, nemá ten recyklovaný konkurenci. Na plné čáře v poměru kvalita/cena vyhrává ten zelený, dobře sající, ze sběrného dvora, skrze papírenské stroje prohnaný. 

Mydlíme se bez chemie

Ani zásobníky na mýdlo nemusejí obsahovat směsici z výzkumného ústavu. Jen ty životnímu prostředí šetrné, nebudou příliš šetrné k vašim financím.

  • Ekologické marseillské mýdlo – 0,5 l – 235 Kč
  • Creme – 5 l – 192 Kč
  • Ecover – 5 l – 690 Kč
  • Leontýna – 0,5 l (k ředění na 5 l) – 253Kč

Společnost Vodafone, která bude mít novou ekologickou centrálu a zajišťuje ekologickou recyklaci každého mobilu a 70 % svých sítí napájí z obnovitelných zdrojů, má pro nákup potřeb pro zaměstnance své měřítko: Při nákupu toaletních potřeb je pro nás zásadní poměr kvalita – cena, sděluje PR specialista Adéla Konopková.

Doplňovačům mýdla rostou tržby

Obecně platí, že velkoobchodníci vždy nabídnou ceny lepší než v krámku „U kulatý báby“. Firma o deseti zaměstnancích neušetří miliony tím, že koupí o 3 Kč levnější toaletní papír. Nicméně podnik o 100 a více zaměstnancích řeší i otázku hygienických potřeb pro své spoluhráče velmi vážně. Natolik, že si i na doplňování mýdla a zásobníků na papír najímá specialisty z řad Facility Managementu.

V případě, že se nechcete, nebo nemůžete zabývat nastavováním vlastních specifikací úklidu, ušijí vám takové firmy služby, spojené nejen s doplňováním rychle mizícího sortimentu, na míru. S individuálním přístupem a nákupem ve velkém se totiž dokážou dostat hluboko pod ceny, které známe z velkoobchodů. Čím více služeb od nich budete vyžadovat, tím lepší cena za jednotlivé úkony vás na faktuře čeká.

Pro společnost Phillips či O2 nejen dodávky hygienických potřeb zajišťuje firma OKIN Group.

Poskytuje nám velmi rozsáhlou dodávku hygienického materiálu, v závislosti na typu budovy a provozu, technickém vybavení sociálních místností, dle specifických potřeb dané lokality, sdělila nám Lucie Policaro­vá z Telefóni­ca O2 Czech Republic.

skoleni_15_4

Ačkoliv se nám s náklady ani objemem dodávek hygienických potřeb nechtěli v O2 svěřit. Konkurence podala rychlý raport.

Máme zhruba 2900 zaměstnanců, tedy objem spotřeby je značný. Jen například v hlavní roztylské budově se měsíčně objednává 504 rolí recyklovaného toaletního papíru a 200 l tekutého mýdla, přiblížila situaci na pražské centrále Martina Kemrová, mluvčí společnosti T-Mobile.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).