Hlavní navigace

Jak snížit náklady na provoz vozu? Pořiďte si tankovací kartu

3. 9. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Jednou z možností snížení nákladů na provoz firemních aut je využití tankovacích karet. Když se to neodrazí přímo na ceně pohonných hmot, úspory budou jinde.

Palivové, chcete-li tankovací, karty. Jsou nepostradatelným společníkem na cestách desítek tisíc řidičů. Jak už samotný jejich název napovídá, jsou určeny především k úhradě pohonných hmot. Dnes jsou z nich ale multifunkční nástroje, které umožňují ještě mnohem víc. V doplňkových službách jimi lze platit třeba mýto, mytí vozu, útratu v restauraci nebo ubytování. To vše bezhotovostně a tedy i bezpečněji, protože řidiči s sebou nemusí vozit hotovost. V nabídce spojené s kartami jsou běžné i úrazové a životní pojištění ke kartě nebo možnost sjednání výhodného havarijního pojištění vozu. 

A ty úspory. Oproti platbě v hotovosti držitelé našich karet uspoří především díky eliminaci rizika ztrát vlivem směnných kurzů či poplatků. Ve srovnání s bankovní kartou je pak kromě výhodného tankování a slev na mýtném výhodou až měsíční odklad úhrady faktur, což výrazně vylepšuje cash-flow, říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service. Pro velké klienty je možné dojednat i slevu u vybraných řetězců nebo dokonce plošně, což přináší reálnou úsporu, nikoli pouze papírovou. Člověk by si řekl, že palivová karta je ideální nástroj, který se vyplatí každé firmě. To ale nemusí být pravda za každých okolností.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Za tankování se dá platit méně a výhodněji. Zkuste to ve firmě s palivovou kartou. 

Výsledky rozsáhlého průzkumu společnosti TrackCompare ukazují, že ne každá firma ušetří, pokud její řidiči tyto karty využívají. Jen pro čtvrtinu z nich mají tankovací karty hlavní přínos v nižších cenách za pohonné hmoty. Bezmála 60 % pak uvádí, že při jejich použití nedosáhly žádných úspor. Při přemýšlení o palivových kartách je proto potřeba počítat. V průměru firemní auto ročně najede 18 000 kilometrů při průměrné spotřebě 6,3 litru na 100 kilometrů. Budeme-li počítat s aktuální průměrnou cenou paliva 38 korun za litr, vychází roční náklady na palivo za jeden rok pro jeden firemní automobil přes 43 000 korun. S takovým argumentem by měl pak podnikatel poptávat palivovou kartu a nechat si propočítat, zda s ní skutečně ušetří. A také za jakých podmínek.

U tankovacích karet CCS jde například o jednoznačně nejširší akceptační síť v České republice a zákazník se může svobodně rozhodnout, u které čerpací stanice natankuje. Není vázán k jednomu řetězci. Toto ale neplatí u každého poskytovatele karet. Například karty EuroOil nabízejí akceptaci na zhruba 900 čerpacích stanicích, což není ani čtvrtina z celkového počtu českých stanic. Díky chytrým mobilním telefonům a speciálním aplikacím ale už dnes tento problém ustupuje do pozadí. Řidiči mohou natankovat de facto na kterékoli čerpací stanici a díky šíři akceptační sítě si mohou, a měli by, vybrat tu nejlevnější. K jejímu nalezení pomůže mobilní aplikace Tankefekt dostupná na iOS a Androidu, připomíná Marek Paneš, marketingový ředitel CCS Česká společnost pro platební karty.

K dopravnímu tématu dále čtěte: Z autorádií autorské poplatky neplaťte, koncesionářským se ale nevyhnete

Úspora nemusí být nutně v palivu

Pravdou je, že úspora na ceně paliva nebývá tím největším přínosem, který palivové karty nabízí. Řada firem oceňuje zejména lepší transparentnost toho, jak řidiči nakládají s pohonnými hmotami. Protože výdaje za ně představují pětinu celkových nákladů na vlastnění a provoz vozidla, je hlídání spotřeby silnou motivací pro pořízení karty. Firmy dostávají k dispozici analytické systémy, díky kterým mohou kontrolovat transakční data u každého jednotlivého vozu. Navíc u nich funguje automatické hlášení při vícenásobném denním nebo nadměrném tankování, překročení mýtných limitů, tankování u jiných než vybraných čerpacích stanic a podobně. Při jakémkoli překročení stanovených pravidel je firma informována většinou prostřednictvím e-mailu. Navíc může snadno srovnávat například průměrnou spotřebu dvou shodných modelů vozů s různými řidiči.

Mohlo by vás zajímat: Víme, kde si otevřít účet, když opravdu potřebujete cizí měnu a Obešli jsme pobočky bank a otestovali, jak se chovají k podnikatelům

Podnikatelům tankovací karty šetří i náklady na zpracování účtů a evidenci daňových dokladů z čerpacích stanic. A to zcela jednoduše. Zákazník dostane měsíční souhrnný daňový doklad, nemusí tedy účtovat jednotlivé účtenky. Samozřejmostí jsou sestavy a přehledy odběrů v elektronické podobě, tříděné podle přání zákazníka. Stejně tak náhled na transakce na webu nebo datová věta, kterou si zákazník nahraje do účetního systému nebo knihy jízd, přibližuje Alena Kaňáková, vedoucí oddělení karetního prodeje ČEPRO. To, že odpadá nutnost sbírání účtenek za pohonné hmoty a další zboží související s provozováním vozidel, je velkým benefitem palivových karet nejen pro samotné řidiče, ale i účetní. Řádově desítky až stovky transakcí za měsíc se dají vyřešit několika kliknutími na počítači. 

Někteří poskytovatelé karet navíc pomohou i s refundací spotřební daně ze zemí, které ji umožňují, a tak dále. Tady už záleží na konkrétních požadavcích a oboru činnosti firmy. Dopravní společnosti pak oceňují i už zmíněnou možnost až měsíčního odkladu úhrady faktur, což jim zlepšuje cash-flow. Zajímavá možnost je to zvlášť dnes, když někteří dopravci doplácí na ruské embargo. Více o tom v článku Ruské embargo likviduje i české dopravce, žádají pomoc státu.

Bezpečnost především

Důvěřuj, ale prověřuj. Toto by mělo platit zvlášť u řidičů kamionů a další dálkové přepravy. Černé obchodování s pohonnými hmotami není žádnou výjimkou. Pokud by se řidiči podařilo natankovat vícekrát, počítá se ztráta u nákladních aut v řádech desítek tisíc korun. A zanedbatelná není ani u osobního auta. Palivové karty se proto stávají obranným štítem firem a naopak si posvítí na každého z jejich uživatelů. Karta je zabezpečena PINem, bez nějž nelze kartu použít. Tento PIN zná výhradně uživatel a majitel karty ho může kdykoli změnit. Navíc karta neumožňuje manipulaci s druhem nebo množstvím natankovaných pohonných hmot, říká Alena Kaňáková. A Ondřej Pavlík doplňuje: Karty fungují v režimu online. To znamená, že každá transakce je nejdříve autorizována a teprve poté povolena. U karet lze nastavit denní či měsíční limit, popřípadě určit, co lze kartou platit. A to buď pomocí kódů, nebo i výběrem konkrétního druhu karty.

Pro bezpečné užívání palivových karet platí stejná pravidla jako pro debetní nebo kreditní karty. Při sebemenším podezření je například možné kartu zablokovat. Objevují se totiž i případy skimmingu, tedy kopírování karet. Bohužel, ze zkušeností vyplývá, že podvodníkem může být i sám řidič, který se domluví s obsluhou čerpací stanice.

Připomeňte si: Profesní pojištění odpovědnosti se vyplatí i živnostníkům

Daně x

Pro karty tedy hraje snížení přímých, ale mnohdy spíše nepřímých nákladů. Tedy úspora peněz a času na zpracování agendy s tankováním spojené. Úspory nákladů vyplývají hlavně ze služeb, které zákazníkům poskytujeme. Jde o nástroje pro optimalizaci a řízení nákladů, značné snížení administrativy a poskytování dodatečných služeb řidičům i manažerům a majitelům firem, připomíná Marek Paneš. 

Uvážit takové tankovací karty se vyplatí. Firma ale musí být v dobré finanční kondici, což poskytovatelé karet posuzují stále přísněji na základě nejaktuálnějších finančních výkazů firmy. Kdo nevyhoví přísnějším pravidlům nebo neposkytne vyšší záruky pro kreditní tankování, na palivovou kartu nedosáhne. Problém mohou mít zejména malé firmy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).