Hlavní navigace

Inspirujte se dobře fungujícími kampaněmi. Poradí vám jejich tvůrci

23. 12. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Přinášíme výběr zajímavých marketingových aktivit. Čtěte, jak se v praxi osvědčily některé z tradičních postupů marketingových a PR stratégů.

Přemýšlíte, jakou marketingovou strategii zvolit pro představení vašeho produktu nebo služby? Inspirujte se postupy z praxe.

Jak o sobě dát vědět? Přes Facebook

Koncem října se v Česku konala konference IOT Forum 2015 na téma Internet of Things. Vystoupili na ní vrcholní představitelé významných společností, například Vodafone, Robodrone Industries, GoodAI, EMC, Pierstone či projekt Galileo. Jak ale o takové akci dát vědět? Pořádající společnost IDC se rozhodla pro digitální kampaň. Jejím cílem bylo představit IOT Forum 2015 a přivést cílové skupiny na webové stránky konference, kde se mohly na akci zaregistrovat.

Pro tuto komunikaci zvolila agentura MarketUP mix online kanálů včetně sociálních sítí a zahájila PPC kampaň ve vyhledávačích a na Facebooku, bannerovou a textovou reklamu v obsahové síti Google, retargeting v síti Google Adwords včetně YouTube, a dokonce i videoinzerci na YouTube. Pro komunikaci konference IOT Forum 2015 byla založena i facebooková stránka. Facebook se nakonec ukázal být tím nejvýkonnějším kanálem, velký výkon měla také kampaň ve vyhledávačích. Webové stránky během dvaceti dní registrovaly 6307 návštěv, přičemž 4473 návštěv bylo zajištěno přímo z kampaní a dalších 1412 návštěv bylo přímých či přes organické vyhledávání, říká Martin Peška, Project Manager a obsahový stratég MarketUP.

Důležitý byl i web konference, který obsahoval registrační formulář a seznam účastníků. Díky tomuto seznamu si registrovaní mohli předem domluvit schůzku s ostatními účastníky a využít tak možnost setkat se s kolegy z branže a navázat nové obchodní vztahy. Právě registrace, networking, nejnovější data z oblasti internetu věcí a samozřejmě renomovaní odborníci z řad přednášejících měli být hlavními dominantami webu. Kampaň pro IOT Forum 2015 byla velice dobře hodnocená kolegy z marketingu, ale hlavně nám pomohla zjistit, že se věci dají dělat jinak. Získali jsme nový pohled na tvorbu kampaní, které jsme doposud vytvářeli pouze v rámci našeho konferenčního oddělení a jejich analytiky. Výsledek pražské konference byl skvělý. Navštívilo ji kolem 280 lidí, říká Dana Vaníčková, Conference Director ze společnosti IDC.

Kampaň musí být postavena na dobrém a vtipném nápadu

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Vybavujete si kampaň finančního domu Wüstenrot na podporu půjček pro bydlení? Potřebu rekonstrukce vlastního bydlení propagovala s heslem „Nebuďte konzervy! Rekonstruujte!“. Jejím hlavním vizuálním motivem byla krabička od rybiček, v níž je vidět starší byt, který si na první pohled říká o změnu. Finanční skupina pracovala i s 3D tiskem, ale kampaň musela podpořit i jinak. Efektivní se ukázala kombinace nadlinkových i podlinkových aktivit zahrnujících billboardovou kampaň, inzerci, online komunikaci i public relations. Důležitý byl ale i originální nápad, jasné sdělení a vizuálně dobře zpracovaná kampaň z dílny agentury Scholz & Friends, komentuje Jana Čechová, Managing Director společnosti Native PR.

Použití konzervy s paralelami „nebuďte konzervy“, potažmo též „nežijte jako sardinky“, dalo velmi dobrý základ pro vizuální zpracování i pro adaptaci nápadu pro široké marketingové využití. Včetně toho, že vznikla maketa konzervy s mini bytem, která byla využita v PR včetně samplingu do redakcí. Ačkoli Wüstenrot ještě nemá konečná čísla, s kampaní je spokojena díky nárůstu zájmu klientů o produkt a pozitivnímu hodnocení odborné veřejnosti. Celá kampaň podpořila značku Wüstenrot jako moderní, dynamickou a inovativní firmu.

Nepodceňujte novináře. PR pomohlo rozjet neznámý byznys

PR je jedním z dílků klasického marketingového koláče. Zjednodušeně řečeno, prostřednictvím PR agentury si klient vytváří vztah s novináři a usiluje o organické šíření informací o své společnosti nebo produktu prostřednictvím neplacených článků v médiích. Vzhledem k zásadním změnám v tom, jaké možnosti má dnes firma ke komunikaci, se mohlo zdát, že význam a hodnota PR v čase klesne – máme přeci výkonnostní online formáty. Ale nenechte se mýlit. Klasické PR se ukázalo jako nejúčinnější marketingový kanál pro start projektu P2P směnárny Valuto.com.

Je nutné podotknout, že PR už dnes zdaleka není jen v offline formě. Pokud se správně uchopí, tak může velice dobře fungovat i výkonná online forma. Výkon PR překonal i nové hvězdy, tedy zmíněné formy online marketingu a stále vytváří pro klienta nezanedbatelnou hodnotu. Doporučujeme tedy při zvažování, jak svoje produkty nebo služby na trhu marketovat, podívat se i na možnosti PR, doporučuje Šimon Rákosník, Managing Partner společnosti Rubikon PR.

Na začátku expanze na český trh si marketingový tým Valuto pod vedením Edgara Fuska prosadil spolupráci s lokální PR agenturou. Velká část rozpočtu přitom zůstala vyčleněna na moderní kanály výkonnostního marketingu. Už od začátku spolupráce se ale začalo ukazovat, že výsledky PR jsou pro úspěšné rozjetí projektu, jakým je Valuto, zcela klíčové.

Kampaň probíhala v několika vlnách. Prvním úkolem bylo seznámit český trh s fungováním P2P směňování, toho času novinky na českém trhu. Pro komunikaci na koncové zákazníky jsme využili zejména weby s ekonomickým zaměřením, na kterých se vyskytují diskuse k těmto tématům. Potenciální zákazníci využívají tyto weby jako zdroj informací, ať už z článků, které se zde vyskytují, nebo v diskusích s ostatními uživateli. Důležitým prvkem tak byl kromě přípravy článků i monitoring probíhajících diskusí na relevantní témata a transparentní intervence do jejich průběhu. Doplňujícími pak byly weby s cestovatelskou a obecně poradní tématikou. Zvláštní kategorii pak tvořily komunikační kanály směřované ke studentům vyjíždějícím do zahraničí, cizincům žijícím v ČR, lidem pracujícím v zahraničí a podobně. 

Weby s ekonomickým zaměřením jsme přirozeně identifikovali jako klíčové i pro firemní zákazníky. V tomto případě konkrétněji weby se zaměřením na podnikání, účetnictví a analytické weby. I zde jsme monitorovali probíhající diskuse. Hlavním obsahem se však staly články přibližující možnosti využití Valuto.com pro ekonomiku cizích měn ve firmách. Samostatným komunikačním kanálem směřovaným k podnikatelům pak byla tištěná oborová periodika, komentuje Šimon Rákosník.

Daně x

Samozřejmě nám velký díl zákazníků tvoří online reklama, ale z PR článků na stránky přišly tisíce návštěvníků denně. Kromě efektu na akvizici zákazníků byl zásadní i vliv na budování značky na trhu, což je primárním cílem PR. Věděli jsme, že přicházíme na trh s úplně novým a neznámým produktem. Kvalitní obsah, který přibližoval široké veřejnosti například i to, co je to vůbec P2P a jak se sdílené ekonomiky dá využít, byl nezbytným základem pro získání důvěry klientů. Proto jsme veškerou pozornost věnovali tomu, abychom se objevovali v opravdu důvěryhodných médiích, říká Edgar Fusko, marketingový ředitel Valuto.com.

Je potřeba si uvědomit, že každý marketingový kanál slouží k jiným účelům a jinak se projevuje. PPC i další online nástroje do businessu přinášejí průběžně vcelku konstantní počet klientů, který se zpravidla příliš rychle nemění a v čase roste spíš lineárně. PR oproti tomu umí způsobit velké vlny zájmu, kdy se prostřednictvím článku o službě najednou dozví velké množství lidí. Nemusí to ale automaticky znamenat i velké množství uživatelů nebo zákazníků, pokud je váš produkt nebo služba spojená s investicemi času nebo peněz. Pokud s klientem funguje produktivní partnerství a firma se nebojí komunikovat otevřeně, je možné zaujmout i velmi důležitá média a dosáhnout skvělých výsledků.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).