Hlavní navigace

Fungování základních registrů by mělo usnadnit podnikatelům život

13. 1. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vláda dnes projednala návrh zákona o základních registrech, které by měly usnadnit život podnikatelům i běžným občanům. Návrh, který předložil ministr vnitra Ivan Langer, by mohl zbavit občany povinnosti opakovaně poskytovat a dokládat jejich osobní údaje na úřadech.

Vláda dnes projednala návrh zákona o základních registrech, který předložil ministr vnitra Ivan Langer. Návrh stanovuje základní principy fungování základních registrů a zároveň stanoví vznik uvedených základních registrů. Dnešním dnem vstoupil schválením mozku eGona projekt reformy veřejné správy a eGovernmentu na vládní úrovni do své finální legislativní fáze. Cílem tohoto návrhu je změnit dosavadní praxi. Předložený zákon nutí úřady, aby spolu navzájem komunikovaly. Občané tak budou zbaveni povinnosti údaje o sobě opakovaně poskytovat a dokládat. Díky tomu máme reálnou šanci se v průběhu tohoto volebního období dostat mezi šest nejvyspělejších zemí EU v oblasti eGovernmentu, uvedl Langer.

Schváleny byly zákony o těchto základních registrech:

skoleni_15_4

  • Registr obyvatel – povedou se zde referenční údaje o občanech ČR a o cizincích s dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území ČR
  • Registr osob – bude obsahovat údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci. Návrh zákona rovněž upravuje problematiku identifikačního čísla osoby a identifikačního čísla provozovny
  • Registr práv a povinností – upravuje vedení referenčních údajů o agendách orgánů veřejné moci a dále reguluje vedení referenčních údajů o některých právech a povinnostech fyzických a právnických osob a vedení oprávnění k přístupu k datům vedených v základních registrech nebo v agendových informačních systémech
  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – povede referenční údaje o územních prvcích a referenční údaje o územně evidenčních jednotkách.

Ministr vnitra také vládě předložil novelu zákona o občanských průkazech, která zavádí tzv. elektronický občanský průkaz. Jeho cílem je vydávání občanských průkazů s novými funkcionalitami. Občanské průkazy by pak bylo možné použít pro elektronickou komunikaci se základními registry a dalšími informačními systémy veřejné správy. Snížil by se také rozsah zapisovaných údajů do občanského průkazu.

Součástí navrhovaných změn byla i novela zákona o evidenci obyvatel. Ta by měla nahradit nejednotných a často duplicitních databází různých úřadů. Údaje uvedené v registrech by úředníci automaticky považovali za správné a platné. Zákony by měly nabýt účinnosti 1. července 2010.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).