Hlavní navigace

Firmy si zlepšovaly image falešnými recenzemi, zaplatí za to 350 tisíc dolarů

26. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
19 amerických firem si příště asi rozmyslí, zda si vylepšovat hodnocení na webech falešnými recenzemi. Byly totiž odhaleny a musí zaplatit 350 tisíc dolarů.

Více než 6,5 milionu korun (350 tisíc dolarů) musí zaplatit 19 amerických firem, které si nechávaly psát falešné pozitivní reference na své služby. Praktiky těchto společností se podařilo odhalit díky imaginárnímu e-shopu s jogurty, který zřídili vyšetřovatelé. Ceny za falešné recenze začínaly na jednom dolaru za kus. O případu informoval server The Guardian.

Dobré reference jsou základ

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Zřejmě největší podvod v internetové historii USA, který se týkal podvodných referencí, odhalili vyšetřovatelé z New Yorku. Během rok trvající akce totiž přišli na 19 různých společností, které si vylepšovaly svoji reputaci tím, že si platily falešné recenze na své služby. Jednalo se o například o provozovatele charterových autobusů, klub pro dospělé nebo o kliniku na bělení zubů. 

Jak ukazují různé analýzy, recenze ovlivňují až 90 % amerických spotřebitelů. Třeba studie Harvard Business School studii z roku 2011 odhaduje, že nárůst hodnocení na serveru Yelp o jednu hvězdičku, přináší restauracím 5 až 9% nárůst příjmů.

Čtěte také: Nový pražský byznys, falešní popeláři žebrají o peníze na pohřeb

Falešné recenze psali i lidé z východní Evropy

Podvod pomohl odhalit imaginární e-shop s jogurty, který úředníci vytvořili a za jehož majitele se vydávali. Jak vyplynulo z vyšetřování, falešné recenze byly psány v Bangladéši, na Filipínách i ve východní Evropě a objevovaly se na stránkách Citysearch, Google, Yahoo nebo Yelp. Toto vyšetřování nám ukazuje, že bychom měli přistupovat k on-line hodnocení s opatrností. Firmy, které se na těchto praktikách podílejí, by měly vzít na vědomí, že v 21. století mají prokurátoři mnoho nástrojů, které s jejich podvody skoncují, uvedl hlavní prokurátor Eric Schneiderman.

Šetření ukázalo, jak systém funguje. SEO společnosti zakládaly stovky falešných profilů na stránkách se recenzemi. Firmy přitom skrývaly svoji identitu přes pokročilé techniky falšování IP adres. Psaním recenzí též pověřovaly lidi po celém světě. Falešné recenzenty přitom sháněly hlavně na webech Craigslist a Freelance.com.

Čtěte také: Na černé listině podvodných poskytovatelů slev už je 200 jmen

Brand24

Například autobusová společnost US Coachways, jedna z firem, které si falešné reference platily, se snažila vylepšit své hodnocení už několik let. V roce 2011 napsal generální ředitel firmy svým zaměstnancům, že kvůli internetovým recenzím přichází společnost o peníze. Zároveň jim přikázal, aby začali psát příznivé recenze. Sám pak zaslal nejlepší možné hodnocení na stránky Yelp a pochválil svoji firmu, že dělá skvělou práci.

Odhalené firmy ale nakonec nestanou před soudem. S vyšetřovateli se totiž dohodly na mimosoudním vyrovnání ve výši 350 tisíc dolarů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).