Hlavní navigace

Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe

5. 5. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Častou chybou podnikatelů bývá, že si nechají vytvořit internetové stránky k obrazu svému, aniž by se zamysleli na potřebami zákazníků. Výsledkem tak bývá krásný web v očích podnikatele a nepoužitelná příšernost pro zákazníky.

Firemní internetové stránky se pomalu a jistě stávají samozřejmostí, kterou si může dovolit jen málokterý podnikatel ignorovat. Přesto se živnostníci i firmy při jejich vytváření a provozování stále dopouštějí chyb a přešlapů, které jim v jejich podnikání zbytečně škodí. Server Podnikatel.cz proto přináší několik rad a tipů, jak by měl správný podnikatelský web vypadat, co by měl obsahovat a na co si dát při jeho konstruování pozor. Čtěte také: Pozor na bezplatné internetové služby

Web dělejte pro lidi, ne pro sebe

Podnikáte a v rámci propagace chcete vytvořit internetové stránky? Měli byste si nejprve udělat strategii, čeho vlastně webem chcete dosáhnout. Nemusí přitom jít o stostránkový elaborát, mnohdy si stačí odpovědět na několik jednoduchých otázek typu „jakou cílovou skupinu chci svoji internetovou stránkou oslovit“ nebo „proč by měl váš web návštěvníky stránek zajímat“. Častým nešvarem tuzemských firemních webů bývá skutečnost, že stránky slouží všemu možnému, jenom ne zákazníkům. Přitom právě návštěvníka musíte mít na paměti vždy na prvním místě. Neděláte web pro sebe, ale pro své (i potenciální) zákazníky. Chybou bývá, že provozovatel webu nemá jasnou představu, koho chce oslovit, takže buď cílí na všechny, což znamená, že necílí na nikoho, nebo cílí na špatnou skupinu. V horším případě si web dělá tzv. pro sebe, především proto, aby ho měl, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Pokud se někdo k vám na web už dostane, musí rychle a srozumitelně zjistit, jak mu vaše společnost může pomoci. Vaše stránky ho musí zaujmout, ale zároveň mu sdělit, proč by si měl vybrat zrovna vás. Vyhněte se v tomto ohledu obecným vychvalovacím frázím „jsme nejlepší“ a buďte co nejvíce konkrétní. Prezentujete hlavně výhody a přidané hodnoty, které zákazníkům na rozdíl od konkurence nabízíte. Hodně podnikatelů též chybuje v tom, že uvedou pouze základní údaje o své činnosti, avšak návštěvník v podstatě neví, co dotyčný opravdu dělá. Konkrétní informace o vás uvádějte navíc již na úvodní stránce webu, do sekce „O nás“ se totiž návštěvník vůbec nemusí dostat. Rovněž však pamatujte na staré osvědčené „méně je někdy více“.

Řadu zákazníků též odradí, nenajdou-li na firemních internetových stránkách ceník. Rozhodně se snažte proto ceny uvádět, a pokud to v závislosti na poskytovaných službách nebo výrobcích vždy nejde, napište aspoň cenovou relaci, ve kterých se pohybujete. Například v případě pokrývače je zřejmé, že celková cena nové střechy závisí na mnoha faktorech a nelze uvést přesnou cenu. Určitě ale můžete uvést, kolik si účtujete za práci, kolik za určitý materiál a několik ukázkových cen, na kolik vyjde střecha o tolika tolika metrech čtverečních. Čtěte více: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Web musíte neustále aktualizovat

V souvislosti s obsahem webu byste neměli zapomínat, že vaše stránky musíte neustále aktualizovat. Jestliže návštěvník přijde na web, kde je poslední příspěvek dva roky starý, získá pochybnost, zda daný podnikatel ještě vůbec funguje a s největší pravděpodobností vaši prezentaci ihned opustí. Otázkou zůstává, jak často byste měli web aktualizovat či na něj publikovat novinky. Pokud vám stránky slouží čistě pro prezentaci vašich výrobků či služeb mimo elektronický svět (jinak řečeno, nejde o e-shop), stačí přispět jednou aktualitou do měsíce. E-shopy by pak měly inovovat novinky přece jenom o něco častěji, optimálně každý týden.

To, že se web mění, vám navíc pomáhá u vyhledávačů, jelikož jejich roboty dávají přednost aktualizovaným stránkám. Někteří podnikatelé se do aktualizace stránek nehrnou, protože nevědí, co by měli pořád psát. Pravda, málokoho zajímá, kde jste dneska zrovna obědvali, ale to, že jste navštívili konferenci o novinkách ve vašem oboru či máte zakázku na několik týdnů v zahraničí, v aktualitách klidně zmínit můžete. Stejně tak se nebojte napsat, že jste si nově vybavili provozovnu, zakoupili novou (lepší) dodávku. Pracujte také s různými slevami či akcemi, samozřejmě ovšem s rozumem a přijatelnou mírou. Čtěte také: Dobrý obsah webových stránek může živnostníkovi po­moci

Identifikační údaje máte dané zákonem

Zatímco výše zmíněný obsah webu je dobrovolný, existují i údaje, které mají podnikatelé ze zákona povinné a které na firemním webu musí uvést. Nejčastěji v tomto chybují živnostníci u požadavku na na údaj o zápisu v příslušné podnikatelské evidenci. To dokazuje i databáze živnostníků na serveru Podnikatel.cz, z níž má identifikační údaje na svých stránkách v pořádku méně než polovina registrovaných podnikatelů.

Přesně jde o tyto informace:

  • Jméno nebo název
  • Sídlo nebo místo podnikání
  • Identifikační číslo
  • Podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku musí uvést též údaj o tomto zápisu (včetně spisové značky)
  • Podnikatelé, kteří v obchodním rejstříku nejsou, musí zveřejnit údaj o zápisu do jiné evidence, ve které jsou zapsáni (nejčastěji tedy živnostenský rejstřík)
  • Údaj o výši základního kapitálu lze na stránkách mít pouze v případě, že již byl zcela splacen

Jak však radí odborníci, uvádějte na svých stránkách rozhodně více. To, že uvedete sídlo firmy a telefon na pevnou, stačilo možná před deseti lety. Spojte identifikační údaje s kontaktními a napište co nejvíce možností spojení na vás. Základ by měla tvořit e-mailová adresa a váš mobilní telefon. Pokud alespoň trochu využíváte výdobytků moderních technologií, připojte i vaše číslo na ICQ, Skypu či odkaz na profil na sociálních sítích. Vyhýbejte se kontaktním formulářům a raději poskytněte přímý kontakt na příslušnou osobu nebo osoby.

Daně x

Efektivita a smysluplnost kontaktních údajů se též váže na jejich dostupnost a dohledatelnost na webu. Nekomplikujte návštěvníkům hledání a dejte spojení na vás do odkazu „O nás“, či ještě lépe „Kontakty“. Ideálně můžete kontaktní údaje spojit s identifikačními a vložit je na jeden odkaz. Na škodu rozhodně ani není kontakty uvést do patičky stránek. Často se zapomíná na to, že návštěvníci webu chtějí vidět, kdo za firmou stojí a chybí jmenný kontakt na určitou osobu, stále často najdeme jen obecné kontakty, což je podle mě málo, doplnil serveru Podnikatel.cz František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

S kontaktními údaji ještě souvisí jedna důležitá, ač možná samozřejmá, poznámka. Na uvedeným číslech a adresách musíte být k zastižení a reagovat na dotazy. Je sice hezké, že máte na webu e-mailovou adresu, ale k čemu vám je, když jste se do vaší schránky přihlásili naposledy před rokem? Stejně tak se nebojte volat zpět na telefony, které jste nemohli z nějakých důvodů zvednout. Kontaktní údaje totiž primárně slouží ke kontaktu a bez něj ztrácí jakýkoli smysl. Čtěte více: Zákon přikazuje na webu uvádět identifikační údaje. Víme, které vám chybí

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).