Hlavní navigace

Daně budeme platit pohodlněji. Letos složenkou, za rok kartou

19. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ministerstvo financí obnovuje bezplatné daňové složenky. Ty doplní stávající možnosti platby daně od 1. března.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství obnovují projekt bezplatné daňové složenky. Speciální složenkou jsme daně platili až do konce roku 2010, pak ji tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek zrušil s tím, že stát díky tomu ušetří zhruba 47 milionů korun ročně, protože už nebude České poště proplácet náklady za převod peněz. Přitom se jednalo o velmi oblíbenou službu, kterou lidé využívali především pro platby daně z nemovitosti. V letech 2006 až 2010 Češi daňovou složenku využili ve zhruba 2,5 milionech případů.

Teď projekt, který zavedl exministr financí a současný premiér Bohuslav Sobotka, znovu ožívá hlavně kvůli tomu, že loni na podzim došlo ve Finanční správě k výrazné redukci. Od 1. září přestalo fungovat 103 pokladních míst v neokresních územních pracovištích finančních úřadů. Některým lidem se proto možnost zaplatit daň hotovostí vzdálila na desítky kilometrů. Například v Plzeňském kraji byl ukončen provoz pokladen na osmi místech, mimo jiné v Kralovicích, Sušici, Stříbře nebo Nepomuku. Západočechům z tohoto kraje zbylo jen sedm okresních územních pracovišť, kde mohou daň uhradit hotově. Kromě Plzně to jsou Domažlice, Klatovy, Rokycany, Tachov a územní pracoviště Plzeň-sever a Plzeň-jih.

Příkladem nedostupnosti pokladních míst může být obec Strašín v okrese Klatovy. Jejím obyvatelům se pokladna na pracovišti finančního úřadu v Klatovech vzdálila na 63 kilometrů. Pokud by obyvatel obce jel do Klatov autobusem, což vyžaduje jeden přestup, stráví cestou tam a zpět 5 hodin. Přitom je přímo ve Strašíně pobočka České pošty, která začne od příštího měsíce přijímat daňové složenky bezplatně. Tím lidé ušetří nejen peníze, ale i čas a navíc mohou daň přijít zaplatit od pondělí do pátku denně. V pátek dokonce až do 16:00, což je dokonce lepší pokrytí než na pokladně Finančního úřadu Klatovy, říká Zdeněk Bočánek, jeden z členů týmu, který na znovuzavedení daňových složenek pracoval. Pokladny územních pracovišť finančních úřadů jsou standardně otevřeny jenom dva dny v týdnu a nemohou konkurovat otevírací době a klientským podmínkám poboček pošty.

Platba daní na České poště

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Složenka vychází vstříc lidem, kteří nejsou zvyklí používat internetové bankovnictví. Jejich počet postupně klesá, ale přesto v letech 2013 a 2014 platilo daně hotově až 1,4 milionu lidí. Finanční správa se proto snaží lidem plnění jejich daňových povinností usnadnit. Bezplatná daňová složenka bude od 1. března standardně k dispozici na všech pobočkách České pošty a jejím prostřednictvím budou moci občané – fyzické osoby, ne tedy právnické osoby, zaplatit daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí (popřípadě daň z převodu nemovitostí) a daň z příjmů fyzických osob podávajících přiznání. Přicházíme s obrovským usnadněním platby těchto daní pro ty, kteří chodí raději platit do pokladen finančních úřadů. Těch ale máme v současné době v celé republice jen 98 a často jsou pro obyvatele žijící na venkově strašně daleko. Síť poboček České pošty je nesrovnatelně širší, zahrnuje přes 3200 míst i v těch nejzapadlejších koutech republiky, říká ministr financí Andrej Babiš.

Stát na sebe navíc bere úhradu platební transakce. Pro občany, kteří museli při platbě daní složenkou poště zaplatit 29 korun, bude služba zcela zdarma. A nakonec ušetří i stát. Finanční správu dnes přijde příjem a převod jedné platby na příslušný účet státu na 42,50 korun, České poště bude ale od března za stejnou transakci platit necelou polovinu, přesně 18,50 korun. I když vezmeme v úvahu, že bezplatnou službu nyní samozřejmě využijí i občané, kteří doposud platili své daňové povinnosti obyčejnou složenkou i s poštovným, celkové náklady na zavedení daňové složenky se rozhodně nezvýší, ba naopak, komentuje Martin Janeček, generální ředitel Generálního finančního ředitelství.

Práce s hotovostí je pro stát velmi drahá, a to zejména proto, že k hromadným platbám dochází jen ve dvou měsících v roce. V březnu při platbách daní z příjmu a pak v květnu, když lidé platí daně z nemovitosti. Po zbytek roku pokladny fungují jen minimálně a stát na jejich provozu tratí. I z tohoto důvodu se Česko řadí k posledním evropským státům, které placení daní v hotovosti umožňují. Vedle nás je to třeba Rakousko. Naopak ve skandinávských zemích hotovostní platby vůbec neumožňují. Z celkového počtu 1,4 milionu provedených hotovostních plateb připadá 900 000 na fyzické osoby, dalších přibližně půl milionu pak na firmy. Žádné omezení příjmu hotovosti na pokladnách finančních úřadů proto letos nechystáme, slibuje Alena Schillerová, náměstkyně ministra financí pro daně a cla.

Daňová složenka vypadá na první pohled jako běžná poštovní poukázka typu „A“. Liší se od ní tím, že je v záhlaví označená jako Poštovní poukázka A – doklad V/DS. DS znamená daňová složenka. Složenka má v horní části bílý pruh, předtištěný transakční kód (113) a konstantní symbol (0001).

Daně x


Ministerstvo financí ČR, Generální finanční ředitelství

Bezplatná daňová složenka

Příští rok začneme platit daně i kartou

Kromě bezplatné platby složenkou je možné daně uhradit přímým převod z účtu. U některých bank ale peníze odchází s poplatkem za transakci. Dalšími možnostmi jsou příkaz na pobočce banky nebo úhrada daně přímo na pokladně finančního úřadu. Jako alternativu nejčastějšího hotovostního placení, tedy úhrady daně z nemovitých věcí, nabízí Finanční správa od ledna tohoto roku také variantu placení prostřednictvím Soustředěné inkasní platby obyvatelstva (SIPO). Podrobnosti najdete v článku Daň z nemovitých věcí 2016 můžete zaplatit i přes SIPO. Čtěte návod, jak na to. Zájemci o tento způsob placení museli do konce ledna svému správci daně odevzdat Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO spolu se spojovacím číslem SIPO.

I letos budou pracovníci finančních úřadů před koncem termínu pro vyřízení daně z příjmu vyjíždět přímo do obcí, a to do těch, kde došlo ke zrušení pobočky. Od začátku příštího roku by pak měla přibýt ještě možnost platby daně kartou. Toto by mělo být součástí řádné novely daňového řádu, která vstoupí v platnost 1. ledna 2017. Zatím ji chystáme do připomínkového řízení, říká náměstkyně Alena Schillerová. Zatím není jasné, zda bude částka placená kartou nějak zastropována nebo kdo ponese náklady spojené s platbou. Prostřednictvím karty by mělo být možné platit nejen daně a celní poplatky, ale také soudní a správní poplatky a pokuty v rámci blokových řízení.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).