Hlavní navigace

Proč se blondýna „čekla“ na pláži? Chce slevu na drink. I to je výhoda geolokace

2. 8. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
Geolokační systém může pomáhat uživatelům i podnikatelům. Co to vlastně je a k čemu se konkrétně hodí? Vysvětlujeme obecně.

Když se řekne geolokační systém, vybaví se laikovi nejspíše všeobecně používaná GPS, v souvislosti s internetem pak třeba i v našich končinách známá služba Foursquare. Současnost a hlavně budoucnost byznysu s „navigací“ je ale mnohem pestřejší. 

Geolokační služby spojují polohu uživatele s dalšími informacemi. Jejich základem jsou nejběžnější mobilní zařízení, ale může to být cokoli jiného.

Není to tak dávno, co byly geolokační služby trendem v oblasti IT. Hodně se o nich mluvilo, hodně psalo, skutečná použitelnost pro podnikatele ale byla omezená. Vstupovat do jejich prostředí se snažily hlavně turistické atrakce a restaurace, ostatně odtud vzala svou popularitu síť Foursquare. Reálný byznys z toho ale nebyl, z důvodu technologické a obchodní nevyzrálosti služeb, protože firmy nevěděly, jak je využít, a uživatelé, povětšinou z kategorie early adopters, sice byli připraveni jejich prostřednictvím informace konzumovat, ale rozhodně ne za ně platit. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Geolokační služby mají výhody i pro své uživatele.

Doba se mění. Schopnost využívat polohy založených služeb je dnes již standardní výbavou všech „chytrých“ a mnoha „hloupých“ mobilních zařízení. Evropská Unie pokračuje, byť zvolna, se stavbou svého navigačního systému Galileo, USA postupně občerstvují systém GPS. Velcí provozovatelé online služeb jako Google (ale v zákrytu třeba Apple), vybudovali infrastrukturu, která umožňuje identifikovat polohu uživatele chytrého zařízení nejen mnohem přesněji, ale rychleji a laciněji než kdykoli dříve. Trend je sice pryč, ale právě proto nastává doba, kdy geolokační služby a aplikace nebude využívat pár early adopters, nýbrž masa obyčejných lidí.

Jak to funguje

Základem geolokačních služeb je technologické spojení, určení polohy člověka (nemusí být nutně provedeno „satelitním“ systémem) s databázovým systémem veřejným, nebo sdíleným přístupem. Fyzicky se to děje nejčastěji prostřednictvím mobilního zařízení, telefonu, tabletu, fotoaparátu, někteří výrobci se snaží instalovat chytré systémy do automobilů nebo jiných zařízení, ale v podstatě může jít naprosto o cokoli. 

Čtěte speciál: Cloud Computing

Databáze se pak využívá pro zápis informací o daném člověku, o daném místě a tyto informace mohou být zveřejněny. Pokud se tak nacházíte například v blízkosti zajímavé restaurace, můžete v systému zanechat její recenzi, a tu pak uvidí další hosté. Pokud hledáte člověka podobných zájmů, systém ho dokáže na základě vaší polohy najít. 

Pořádáte veřejný večírek a chcete na něj pozvat lidi, kteří mají podobný hudební vkus? I to jde.

Aby geolokační služba fungovala, je v zásadě kromě ní samotné (obvykle se jedná o na webu založené systémy, které fungují v kombinaci s aplikacemi pro mobilní platformy) také pro uživatele s kompatibilními zařízeními. Zatímco ještě nedávno se jednalo o majitele drahých a nespolehlivých systémů, které se pohybovaly na hraně mezi počítači a telefony, současná realita je taková, že plně dostačující přístroj stojí dva tisíce a při klesajících cenách za mobilní připojení k internetu na něj brzy dosáhne téměř kdokoli. Tedy hlavně lidé, kteří nemají žádný zájem o technologické novinky a hračky.

Také možnost připojení k internetu již funguje téměř odkudkoli, z pohledu reality českého uživatele je prakticky jediným problémem otázka výjezdů do zahraničí. Kromě toho je možné tyto služby používat z běžných počítačů, což také řada jejich uživatelů dělá.

Hřiště geolokačních služeb je připraveno k použití

Teď jde o to, jak na něm hrát.

Byznys s prostorem 

Vraťme se do časů, kdy se o geolokačních službách hovořilo jako o trendu. Obchodní fantastové tehdy předvídali, že s jejich pomocí se budou prezentovat obchody, podniky, zábavní centra, kluby, restaurace, hospody, kulturní a turistické destinace, prostě téměř kdokoli. 

Současným trendem je, že uživatelé velmi silně preferují vlastní obsah, tedy to, co vytvoří jiní uživatelé. Ve stávajících službách, ať už jde o zmíněný Foursquare, či třeba Yelp (v Česku nepříliš známý) vytvářejí sami lidé na principu kvazi sociální sítě popisy a hodnocení míst, kam se podívali. Google nedávno i v Česku zprovoznil možnost uživatelského „vylepšování“ map, což otevírá prostor k jejich obohacování o mnoho zajímavých informací a jejich sdílení. Vzniká celá řada nových služeb vytvořených na podobných principech, je však samozřejmě otázkou, kolik z nich vydrží do budoucna. 

Čtěte také: 10 kroků k získání více návštěvníků webových stránek

Z pohledu podnikatele jsou geolokační služby příležitost, která opouští fázi IT fantazírování a stává se skutečnou výzvou, bude ale hodně záležet na tom, jak se vyvine trh klíčových aplikací. Stále existuje prostor pro vytvoření a provoz vlastní aplikace, možnost „být pánem hřiště“, alespoň v nějakém jeho kousku. Nese to ale značné riziko, vyžaduje to investice (přinejmenším časové) a kromě skvělého nápadu to chce i notnou dávku zarputilosti. Na rozdíl od sociálních sítí, kde by pokus o vytvoření nového Facebooku téměř jistě havaroval, jsou ale vrátka stále otevřená. 

skoleni_15_4

5 skvělých aplikací pro firemní smartphone

Geolokace jako součást marketingu

Jinou možností je začít používat geolokační služby k vlastní prezentaci, tj. zapojit je do svého komunikačního mixu. Na tomto místě nelze dát radu, který systém konkrétně využít, protože v současnosti není jeden, který by převažoval (jako Facebook v sociálních sítích), ale záleží na oboru podnikání firmy a na její cílové skupině. Zcela určitě to znamená čas, energii, úsilí a především nutnost umět definovat cíle této činnosti, tj. konverze. Je potřeba počítat s tím, že geolokační služby čeká růst a následná konsolidace, a nelze říct, jak bude jejich trh vypadat třeba za pět let. V každém případě je ale právě tato možnost pro většinu firem výchozím bodem jejich využití. 

Poslední možností, kterou zde má smysl zmínit, je možnost využít „sociálního“ potenciálu geolokačních služeb, přesněji jejich uživatelů. Když se o podniku zmíní spokojený zákazník, daleko spíše to přiláká další dva. Když někdo nasdílí nabídku, svou recenzi nebo hodnocení, je to možná ne bezvýznamný bonus.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vojtěch Bednář je sociolog a publicista, zabývá se manažerským a mediálním poradenstvím. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).