Hlavní navigace

Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu

29. 9. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: TK Kurikawa | www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Podle ČTÚ prováděl Vodafone agresivní obchodní praktiku a potvrdil mu milionovou pokutu. Čeho se to týká? A jak se agresivní praktika podle ČTÚ pozná?

Agresivní obchodní praktika je situace, kdy firma aktivuje zákazníkovi službu automaticky bez jeho předchozího souhlasu a navíc požaduje další platbu, která není uvedena ve smluvním závazku. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) proto vyrazil do boje proti Vodafonu, který aktivoval službu „Data nad rámec balíčku“ všem zákazníkům v září 2014. Aktivace přitom proběhla bez souhlasu zákazníků automaticky. Ti, kteří vyčerpali datový limit a službu nezrušili, zaplatili automaticky 49 korun za další čerpání datového objemu.

ČTÚ nejdříve Vodafone na agresivní praktiku upozorňoval. Ten neuposlechl a službu přesto aktivoval. Úřad proto Vodafonu vyměřil pokutu 1 milion korun. Operátor se bránil rozkladem k rozhodnutí, který podal proti ČTÚ v květnu letošního roku. Jenže úřad si za svým rozhodnutím stojí a Vodafone pokutu zaplatit musí. Navíc musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení, která se týkají automatické aktivace služby.

Ilustrační obrázek
Autor: TK Kurikawa | www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil, komentoval rozhodnutí mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Podle něj se operátor bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně komunikována a každý měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost, upozornil Drtina.

ČTÚ dále argumentuje tím, že Vodafone porušil § 1817 občanského zákoníku. Podle něho podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

Daně x

A co na to samotný Vodafone? Ten podle svých slov chrání práva spotřebitelů, protože věří, že zákazníci mají právo na na nepřerušované užívání svých datových služeb. A takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat. Poslední rozhodnutí ČTÚ je překvapující a proto se na ČTÚ obrátíme se žádostí o bližší vysvětlení jejich postoje a zahájení přezkumného řízení, komentovala pro server Podnikatel.cz rozhodnutí ČTÚ Markéta Kuklová, mluvčí Vodafone. Podle ní bude proto Vodafone řešit případ u soudu. 

Jak zároveň doplňuje sesterský server Lupa.cz, ČTÚ teď prověřuje, jestli stejným způsobem nepochybil i další velký operátor – O2. V srpnu rozjel dvě správní řízení, která mají zjistit, jestli se zapnutím automatického dokupování dat všem zákazníkům neprovinil stejně jako Vodafone, píše Lupa.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).