Hlavní navigace

Public relations zázraky neumí, prodej "šuntů" vám nezajistí nikdo

12. 11. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Public Relations aneb vztahy s veřejností jsou zapeklitá věc a je třeba s nimi zacházet v rukavičkách. Nicméně ani pro laika většinou není nemožné mít dobré PR, aniž by za ně zaplatil hromadu peněz.

PR v širším slova smyslu nelze obsáhnout v krátkém článku, zaměříme se tedy především na tzv. Media Relations, tedy vztahy s médii. Zde jde o to, aby se o vás psalo, aniž byste museli platit za zveřejnění informací – články, tipy, fotografie, rozhovory, blogy, komentáře, reportáže – to vše lze využít ve váš prospěch. Prostřednictvím PR můžete oslovit svoji cílovou skupinu a vybudovat výborné renomé vaší firmy. Ale taky můžete všechno zkazit. Klíčové je správné načasování a dobrá příprava. Čtěte také: Jak komunikovat se zákazníky a obchodními partnery

Kvalita, cena a odlišnost

Ať se vám to líbí nebo ne, jako první potřebujete skutečně kvalitní produkty, služby a servis. Spoléhat se na PR, když to, co prodáváte, nestojí za nic, je holý nesmysl. Abyste mohli úspěšně dělat PR, musí být to, co děláte, něčím zajímavé, atraktivní. Někdy to třeba ani sami nevidíte, a proto je dobré se ptát. Vaše okolí jistě přijde na spoustu výhod (ale i nevýhod), o kterých jste neměli ani tušení. Nevýhod se zbavte, je-li to možné, a výhody zdůrazněte. Možná se vám nezdá podstatné, že vaše mucholapka dobře vypadá, ale pro zákazníky to může být důvodem, proč si právě tu vaši koupí. Nepodceňujte žádnou vlastnost vašich produktů, všechny mohou být důležité – zapomeňte na sebe a přemýšlejte jako zákazník.

Pokud prodáváte něco, co je drahé, ale dobré nebo výjimečné, nezaměřujte se v PR komunikaci na cenu, ale na kvalitu a odlišnost, naopak pokud je pro vaše zákazníky cena klíčovým faktorem, zdůrazněte ji. Čtěte také: Grafická identita – trik, jak začínající podnikatel může vypadat jako profík.

Buďte připraveni

Než začnete v  oblasti PR cokoliv podnikat, vyprofilujte se, vylepšete váš produkt, vychytejte chyby, dotáhněte podobu vašich www stránek, zprovozněte e-shop, mějte po ruce vizitky, hlavičkové papíry, ochotnou recepční, katalogy, ceníky, reprezentativní provozovnu apod. Největší chybou v PR je začínat v nevhodnou dobu a nebýt připraven. Nic není tak trapné, jako když váš produkt nadchne média, která o něm napíší, a zákazník pak najde stránky s hláškou, že jsou ve výstavbě, provozovnu s cedulkou, že bude otevřeno za měsíc, a vás nezastihne na žádném z telefonních čísel. Čtěte také: Chcete prodat více? Dejte svým výrobkům příběh

Hledá se redaktor

Není třeba informaci o vašich produktech rozesílat do všech novin a časopisů v ČR. Není pravda, že čím větší náklad, tím lépe – titul možná čte hodně lidí, ale třeba jen 10 z nich je vašimi potenciálními zákazníky – orientujte se spíše na zaměření titulu a profil typického čtenáře – žena v domácnosti, businessman, sportovec apod.

Daně x

Vyberte si pár titulů (včetně internetových), které jsou pro vás klíčové, kupte si aktuální číslo a prolistujte si je (nebo proklikejte www stránky). Zkuste si představit, do jakých rubrik by se váš produkt hodil a proč, jaký čtenář kterou rubriku čte atd. V tiráži nebo na www stránkách vydavatelství zjistěte e-mailovou adresu konkrétního redaktora a na tu pak zašlete e-mail se zprávou a podklady. Pište stručně a výstižně, vyhněte se rádoby propagačním sloganům a výkřikům. Informujte redaktora, proč je váš produkt zajímavý pro jeho čtenáře, čím je jedinečný, nový nebo odlišný. Sdělte mu, co posíláte v příloze a co je případně ještě možné (zapůjčit produkt pro redakční test, poskytnout do soutěže apod.). Čtěte také: 6 rad, jak svým podnikatelským příběhem zaujmout média

Skutečně důležitá rada na závěr

Posílejte novinářům pravdivé, ověřené a úplné informace, aby se zpracováním materiálu neměli víc práce, než je nezbytné. Kontaktujte je ve správný čas, kdy nemají těsně před uzávěrkou a mohou se soustředit na komunikaci s vámi. Pošlete jim dobře zpracovanou tiskovou zprávu, kde budou veškeré informace o produktu, odkaz na www stránky, kontaktní údaje – zkrátka vše, z čeho mohou vycházet. Zašlete jim kvalitní fotografie (vyplatí se profesionální). A hlavně – nepodbízejte se a nevolejte jim zbytečně, jestli jim přišel e-mail a kdy to všechno zveřejní – tím je spolehlivě naštvete. Pokud je informace zaujme, ozvou se sami.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).