Hlavní navigace

7 e-shopařů vysvětluje, proč (ne)používají personalizaci v e-mailingu

21. 8. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Zvažujete, že byste začali v rámci e-mailingu využívat personalizaci? Přečtěte si názory a zkušenosti 7 e-shopů, zda a proč personalizaci využívají.

E-mailing patří bezesporu mezi důležité marketingové kanály e-shopů. Efektivita newsletterů a obchodních sdělení však záleží na několika faktorech. Jednou z možností, jak ji můžete zvýšit, je využívat personalizaci. Pokročilé nástroje, které ji umožňují, ale něco stojí a ne každému e-shopaři se vyplatí. Přečtěte si názory 7 e-shopů, od malých až po giganty, na personalizaci a důvody, proč ji (ne)využívají.

Využíváte personalizaci e-mailů? Proč ano, či ne?

Michael Urban, obchodní ředitel eSvetlo.cz

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Jaké jsou zkušenosti e-shopů s personalizací?

V tuto chvíli při rozesílání newsletterů automatickou personalizaci e-mailů nepoužíváme. Naše newslettery jsou koncipovány vždy na daný segment našich zákazníků dle jejich preferencí, které si zvolili při registraci k newsletteru nebo byly upřesněny v průběhu. Každý newsletter je tedy připraven pro naší cílovou skupinu a rozeslán na databázi e-mailů, kde jsou vyplněny preference. Zde se pouze rozhodujeme, zda-li pošleme newsletter s nabídkou např. světelných zdrojů i příjemci, který projevil zájem pouze o svítidla. Vždy je připravena pouze jedna obecná verze, nenačítáme ani informaci o pohlaví, věku, jménu apod.

Jsme samozřejmě seznámeni s výhodami, které personalizace newsletterů dle daných parametrů nabízí, bohužel jsme zatím nenašli spolehlivého partnera, který by nám tuto službu poskytl. Uvědomujeme si, že zasláním newsletteru na míru pro konkrétního zákazníka se zvyšuje jeho zájem a procento potenciálního nákupu. Proto o zavedení personalizovaných newsletterů uvažujeme a jsme přesvědčeni, že je začneme v nejbližších měsících využívat.

V tuto chvíli využíváme Mailchimp.

Čtěte také: Jardovi posílejte jiný newsletter než Mirkovi. Personalizace e-mailů se vyplatí

Filip Černý, marketingový manažer Kytary.cz

Ano, newslettery personalizujeme již několik let. Používáme nástroj Silverpop od IBM. Personalizace nám pomáhá zejména v budování vztahu se zákazníkem. Posíláme relevantní informace, nespamujeme. Výsledky newsletterů pravidelně měříme a z výsledků vyplývá, že personalizace má velmi pozitivní vliv na open rate, click rate a samozřejmě i tržby. Naopak snižuje míru odhlášení.

Personalizace je ovšem velmi složitá disciplína. Je náročná jak na lidské zdroje, tak na strategie a ovládání sofrware. Všechna tato úskalí jsme si prošli a stále se s nimi potýkáme. Špatně nastavená personalizace může nadělat více škody než užitku! Je také poměrně komplikované ji správně měřit a interpretovat výsledky. Další level je pak propojení personalizace napříč všemi komunikačními kanály, což v ČR neumí ani mobilní operátoři a banky, natož pak e-shopy.

Milan Polák, provozovatel módního e-shopu Different.cz

Personalizaci newsletterů v tuto chvíli nepoužíváme, jelikož si myslíme, že móda je natolik rozmanitá, že nemá význam našim zákaznicím cokoliv podsouvat. Když si někdo koupí šaty, tak to neznamená, že by při dalším nákupu musel chtít zase šaty atd. Přemýšleli jsme o personalizaci z hlediska značek, jelikož naše zákaznice jsou často fanynkami jedné konkrétní značky. Ale ani do této varianty jsme se zatím naplno nepustili, jelikož z Different.cz chceme budovat multibrandový e-shop, kde naopak je žádoucí, aby si zákazníci ladili své outfity napříč všemi značkami.

Personalizujeme jen z hlediska států v tom smyslu, že slovenským zákazníkům posíláme slovenské newslettery a českým zákazníkům newslettery v češtině. Pomocí newsletterů chceme naše zákazníky spíše informovat o novinkách a trošku je pobavit. O personalizaci ale víme, sledujeme tento nový trend a možná se na něj během roku budeme snažit více zaměřit.

Šárka Jakoubková, mluvčí Alza.cz

Ano, u části newsletterů personalizaci používáme. Osvědčila se nám zejména v těch případech, kdy je nabídka navázána na zákazníkovu akci. Používáme interní systém a do budoucna máme s personalizovanými newslettery velké plány. Co se týče problémů, tak žádné výrazné jsme s personalizací neměli. Spíš než o problém se jedná o zohlednění faktu, že v Alze nenakupují lidé pouze pro sebe, takže jejich profil může být do určité míry ovlivněn právě nákupy pro ostatní.

Čtěte také: Dobrý newsletter není otravný spam. Spíš milostné psaní

Michal Jirek, provozovatel Cerstvakava.cz

Personalizaci používáme nepravidelně, a to z toho důvodu, že se nám neosvědčila jako něco zásadně lepšího než nepersonalizované e-maily. Pošleme-li jeden e-mail na celou databázi nebo 2–3 e-maily na specifické segmenty, přináší nám to prakticky obdobné výsledky – návštěvnost, míru konverze i míru odhlášky. Využíváme však některých personalizovaných prvků v newsletterech, např. každému příjemci, který uvedl svoji adresu nebo u nás již nakoupil, zobrazujeme v hlavičce nejbližší výdejní místo. Využíváme Mailchimp, pomocí API do něj importujeme údaje o objednávkách a další chování zákazníků, na základě čehož pak buď vytváříme segmenty, nebo umisťujeme do newsletterů individuální prvky.

Nemyslím si, že by nám přinášela nějaké zásadní výsledky, ale je to prakticky dobrá zpráva – pokud zákazníci reagují stejně na 4 obecné newslettery jako na 1 individuální a neodhlásí se kvůli tomu, že je zbytečně obtěžujeme, odpadá nám práce s personalizací. Na druhou stranu zatím jsme nespustili mnoho naplánovaných typů e-mailů, nepůjde však o klasické newslettery, ale spíše autorespondery – připomínací, upsellingové, cross-sellingové. Tam si myslím, že bude značnější přínos, protože se mnohem lépe dokážeme trefit do potřeb zákazníků.

Občas vymyslíme skvělou personalizaci, ale zjistíme, že segment, na který bychom měli e-mail poslat, je příliš malý. Možná celé to, že u nás personalizace moc nefunguje, souvisí s tím, že nemáme příliš velkou databázi – kromě formuláře na webu odběratele newsletteru nijak aktivně nezískáváme. I přesto nám newslettery přináší skvělé výsledky a jsou důležitým zdrojem příjmů.

Čtěte také: Složka „Hromadné“ v poště od Seznamu ničí e-mailing firem. Víme, jak z toho ven

Václav Bouška, provozovatel, Bike-eshop.cz

Personalizaci používáme. Pro personalizaci emailu používáme Silverpop, jedná se o robustní
nástroj pro rozesílku mailů. V mailu je personalizovaná hlavička a patička, plus bloky s produkty, které zákazník prohlížel na webu. Po přechodu na Silverpop nám emailové kampaně tvoří cca 20 % obratu, oproti původním 3–5 %. Ale je to dáno tím, že e-mail daleko více využíváme a máme zde naprogramováno několik běžících kampaní od Welcome kampaně, přes opuštěný košík, prohlížené kategorie na webu, po svátkovou kampaň atd.

Daně x

Personalizaci postupně rozšiřujeme a už nyní máme na podzim v plánu několik dalších
vymyšlených kampaní na realizaci.

Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz

Personalizaci používáme, a to konkrétně program Adobe Neolane. Velice nám pomáhá (konkrétně pomáhá zvyšovat open-rate NL a konverze) a s problémy při závádění personalizace jsme se v podstatě nesetkali.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).