Hlavní navigace

5 novinek, které e-shopům přinese nová směrnice EU

26. 9. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nejpozději do konce příštího roku musí Česko implementovat do své legislativy novou spotřebitelskou směrnici EU. Víme, co nového přináší e-shopům.

Na podzim loňského roku posvětila Rada EU novou spotřebitelskou směrnici, která přinese řadu změn i pro tuzemské e-shopy. Směrnice totiž vychází z principu úplné harmonizace a členské státy se v rámci svého vnitrostátního práva nesmí odchýlit od ustanovení této směrnice, není-li ve směrnici výslovně uvedeno, že je možné se odchýlit. Hlavní cílem směrnice je sjednotit pravidla při prodeji zboží nebo služeb přes internet a mimo obchodní prostory podnikatele. Příslušné právní předpisy musí členské státy přijmout do 13. prosince 2013, aby začaly platit od 13. června 2014. E-shopy tak mají necelé dva roky, aby se na nová pravidla připravily. Přečtěte si, které změny online obchody čekají.

Čtěte více: EU mění pravidla nakupování po internetu. Co se změní u českých e-shopů?

1) Rozšíření informační povinnosti obchodníků před uzavřením smlouvy

První oblast novinek se týká rozšíření informační povinnosti e-shopů. Nově budou muset online obchody na svých stránkách jasně a čitelně uvádět, zda platí nějaká omezení pro dodání zboží (například, že obchod dodává zboží pouze v rámci daného členského státu) a jaké způsoby platby přijímají, a to nejpozději na počátku objednávkového procesu. E-shopy budou mít dále za povinnost informovat o lhůtě, do níž se zavazují dodat zboží nebo poskytnout službu, připomenout spotřebiteli zákonnou záruku za soulad zboží se smlouvou a také informovat o poprodejní asistenční službě pro zákazníky.

E-shopy budou muset informovat o dalších poplatcích či nákladech souvisejících s přepravou, dodáním nebo jinými náklady, a to včetně informace o nákladech na vrácení zboží zpět obchodníkovi. Pokud tyto informace spotřebitel neobdrží, není povinen je hradit. Seznam informací povinně poskytovaných spotřebiteli se rozšíří také o informaci i souhrnné konečné ceně, tedy včetně všech poplatků a daní, doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Strnad, advokát v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners.

Online obchodu bude mít také za povinnost zajistit, aby spotřebitel při učinění objednávky výslovně vzal na vědomí, že si je vědom toho, že se objednávkou zavazuje k zaplacení. Zákazník bude muset například aktivně odkliknout tlačítko, které bude označeno jako „objednávka zavazující k platbě“. Nesplní-li dodavatel tuto svou povinnost, nebude spotřebitel smlouvou vázán.

Čtěte speciál Jak založit a provozovat eshop

2) Povinnosti a odpovědnost obchodníka při odstoupení od smlouvy

Další okruh změn se týká práva na odstoupení od smlouvy. Zavedení jednotné 14denní lhůty k odstoupení od smlouvy bez udání důvodu se českých e-shopů nedotkne, jelikož pro ně platí už v současnosti. Co se ale tuzemských online obchodů již týká, je skutečnost, že pokud spotřebiteli neposkytnou informace k možnosti odstoupení od smlouvy, uplyne lhůta k odstoupení od smlouvy až za 12 měsíců od uplynutí původní lhůty pro odstoupení od smlouvy. Česká právní úprava v současnosti lhůtu k odstoupení v případě nepředání informací prodlužuje pouze na 3 měsíce, připomněla pro server Podnikatel.cz Markéta Deimelová, advokátka advokátní kanceláře TaylorWessing e|n|w|c advokáti.

Změna rovněž nastane ve způsobu odstoupení od smlouvy. Nově totiž budou muset e-shopy nabídnout spotřebiteli vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož podobu stanovila nová směrnice. Kromě toho samozřejmě může spotřebitel od smlouvy odstoupit na základě jakéhokoli jednoznačného prohlášení. Dodavatel dále může spotřebiteli nabídnout i možnost elektronicky vyplnit a odeslat buď tento vzorový formulář, nebo jiné jednoznačné prohlášení, doplnila Deimelová.

3) Povinnosti a odpovědnost spotřebitele při odstoupení od smlouvy

Novinky u odstoupení od smlouvy ale čekají i na spotřebitele. Pokud odstoupí od smlouvy, bude odpovědný za případné snížení hodnoty zboží v důsledku nakládání s tímto zbožím jiným způsobem, než je nutné, aby se seznámil s jeho vlastnostmi a funkčností. Třeba v případě oblečení bude možné si ho vyzkoušet tak jako v prodejně, nebude povoleno ho však nosit.

Pokud se rozhodne spotřebitel odstoupit od smlouvy, zavádí směrnice 14denní lhůtu na vrácení zboží obchodu.

Čtěte také: Buďte v klidu, plnou cenu za poškozené zboží zákazníkům vracet nemusíte

4) Termín dodání zboží

Směrnice rovněž zavádí povinnou lhůtu dodávky zboží do 30 dnů, pokud se však smluvní strany nedohodnou jinak. Výjimka zůstane třeba u výrobků uzpůsobených přání zákazníka, kde se lhůta může přiměřeně prodloužit. Obchodník dále bude odpovědný za to, že v případě požadavků klienta doručí zboží v domluveném termínu. Při nedodání zboží do konkrétního dne, který má pro zákazníka zásadní význam (např. Vánoce, narozeniny atd.), pokud o této skutečnosti zákazník obchodníka informoval nebo plyne z okolností, má zákazník bez dalšího právo odstoupit od smlouvy a obchodník má povinnost vrátit všechny zaplacené částky, uvedl Martin Strnad, advokát v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners.

Čtěte také: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Content First

5) Cena zákaznické linky

Jestliže má e-shop zřízenou telefonní linku, na které řeší záležitosti uzavřených smluv (například reklamace), nebude moci být zpoplatněna více, než kolik činí sazba za běžný telefonní hovor. Využívat tak různé draze zpoplatněné linky už nebude možné.

Foto: www.isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).